Termostat-signal Iwabo Villa-S

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Rannug Slin
Frö

Termostat-signal Iwabo Villa-S

Inlägg av Rannug Slin »

Har en Iwabo Villa-S som installerades 2002. Ett år senare installerades en Pelletspanna (Effecta).
Termostaten i pannan gick sönder och jag fick en rekommendation av en ny (Temperature Controller EMKO 4420) vilken jag köpte.
Ännu har jag dock inte fått den att fungera och jag försöker nu förstå hur det hänger ihop.

Kretskortets ingång för signal från termostaten är K1. Är det så att termostaten skall leverera 230 V in till K1 då brännaren skall köra igång och gå ned till 0 V då brännaren skall avsluta eldningen, eller hur fungerar det?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Termostat-signal Iwabo Villa-S

Inlägg av Stegatorparn »

Vore bra att veta beteckningen på din Effectapanna för att få fram rätt elschema.
Sitter pannans trasiga termostat kvar?

Generellt ska all ström till brännaren tas efter pannans överhettningsskydd.
Efter överhettningsskyddet ska en kabel gå till brännarens anslutningskontakt plint 1 som sedan går vidare till plint 7 på kretskortet och skruvreläts plint 11. Detta gäller om det sitter original kretskort från 2002. Om kretskortet har blivit utbytt senare, kan glödspiralen vara inkopplad på plint 7 och då ska kabeln vara ansluten till plint 5 istället.

Från överhettningsskyddet ska en kabel också anslutas till EMKO 4420 output 2 plint 11 och från plint 12 dras en kabel till brännarens anslutningskontakt plint 2 som sedan går till kretskortets plint 1.

Ström till termostaten kan tas efter överhettningsskyddet och nollan blå kabel.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar