Val av material
Val av material
Hej. Vilket material är bäst för att täta rören från pannan(för att behålla värmen)? Vad brukar man använda? Är det sån Rockwool, rörskål?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Val av material
Rörskål av mineralull eller glasull är vad proffsen använder och resultatet blir snyggt men dyrt.
När jag isolerade mitt pannrum använde jag polyetenisolering lik den Biltema har för mindre än halva priset.
Bäst isolerar mineralull/glasull men polyetenskum isolerar fullt tillräckligt för att hålla ner temperaturen i pannrummet och hindra värmeförluster från varma rör.
Jag har även lagt en glasullsmatta runt rökkanalen från pannan till skorstenen, vilket sänkte rumstemperaturen markant.
När jag isolerade mitt pannrum använde jag polyetenisolering lik den Biltema har för mindre än halva priset.
Bäst isolerar mineralull/glasull men polyetenskum isolerar fullt tillräckligt för att hålla ner temperaturen i pannrummet och hindra värmeförluster från varma rör.
Jag har även lagt en glasullsmatta runt rökkanalen från pannan till skorstenen, vilket sänkte rumstemperaturen markant.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tack för tipsen, jag ska ha det med mig. Du har inte en bild på hur du gjorde med ullmattan runt rökkanalen?
Citering borttagen / Moderator
Citering borttagen / Moderator
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Hade en bit 5 cm mineralullsmatta över efter isolering av ventilationskanaler på vinden, inköpt på Byggmax.

Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd