Blev ägare till en mer än 2 m lång skruv med ett silgaller på mitten som släpper ut småpartiklar från skruven. Det är inga små mängder "sågspån" som samlats upp. När jag nu äntligen efter flera år kom mig för att linda tjock tape runt hela silanordningen på skruven upptäckte jag att tändtiderna förkortades. Detta gäller både "vanlig" Bionordic och den av Pelletsteknik moderniserade bionordicbrännaren med varmluftständning.
Bara vara glad och elda på om utetempen går nedåt minus 10, nu är det +4 och pannan helt avstängd.
Spån och damm i pellets förkortar tändtiden
Spån och damm i pellets förkortar tändtiden
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Re: Spån och damm i pellets förkortar tändtiden
Det kan inte vara så att det drogs tjyvluft genom silen i skruven och när du sedan tejpade för den så blev det lugnare upptändning i brännaren?
CTC 265B '78 med RoslagsBrännaren Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Äldsta dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi HSPB20 (som jag kikar till ibland).
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Äldsta dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi HSPB20 (som jag kikar till ibland).
Re: Spån och damm i pellets förkortar tändtiden
Nej, Pelletstekniks varm.luftständning blåser ganska kraftigt med fläkten under tändfasen.
Jag tror det är mest inbillning att lite spån i pelletsen skulle vara farligt
Jag tror det är mest inbillning att lite spån i pelletsen skulle vara farligt
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.