Skruv och brännarsäkring

Skriv svar
Figge72
Frö

Skruv och brännarsäkring

Inlägg av Figge72 »

Hej jag har ett problem min ctc ecoflex bränner säkringen till skruv och brännaren. Ibland går den på en gång när jag sätter in en ny men ibland kan den funka i flera timmar jag har bytt kretskortet till den nya modellen där det sitter 3 säkringar på rad men det är alltid den mittre säkringen som går och pannan stannar. Jag har nyligen bytte skruven slussimpellern drivmotor element samt doseraxel har funkat bra fram tills nu när säkringen går hela tiden. Någon här som kan komma med förslag på vad det kan vara för fel?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Skruv och brännarsäkring

Inlägg av Stegatorparn »

Den mittre säkringen S3 är för internskruvens motor.
Kontrollera kablarna från kort till motorns kopplingsbox ifall isoleringen är skadad och orsakar kortslutning till jord.
Har du ett universalinstrument underlättar det testningen av eventuell jordförbindelse.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Figge72
Frö

Inlägg av Figge72 »

Jag provade att koppla ur bägge kontakterna på brännaren men säkringen gick på en gång med dessa urkopplade. Ohm mäter jag mellan kontaktytorna med säkringen bort plockad så har jag ändå kontakt och det borde jag inte ha. Så det måste vara något som kortsluter.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Börja med att kontrollera kontakten för internskruvens motor där den ansluts på brännaren. Den innehåller bara två ledare, en 230 V och en nolla. Sannolikt är det kabelbrott antingen i kontakten eller i kabeln på dess väg till kretskortet. Kabeln är ansluten till kretskortet på plint P17 och P18.
Varje gång brännaren dras ut, utsätts kabeln för påfrestningar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Figge72
Frö

Inlägg av Figge72 »

Nu kan jag starta brännaren utan att säkringen går och den tänder upp elementet efter en stund och jag ser att optivakten registrerar låga från 2 till 99 och fläkten går igång novåvakten lugger på 99 men efter en stund stänger den av elementet och fläkten men drivmotorn går hela tiden och bara matar på med oförbränd pellets.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Kortslutningen har sannolikt skadat den styrande triacen som ligger till hela tiden eftersom motorn går..
En triac är lätt att byta med lite lödvana. Har inte beteckningen på den men det går säkert att hitta en lämplig hos Electrokit eller Elfa.
Blir billigare att byta själv än ett nytt kretskort för åtskilliga tusenlappar.
Skriv svar