Sänka inomhusvärme i hus

Skriv svar
Philipnjr
Späd planta

Sänka inomhusvärme i hus

Inlägg av Philipnjr »

Hej!

Vi har ett hus som är obebott och skulle önska att sänka värmen inomhus till cirka 16 grader. Huset värms upp av kombinerad el/vedpanna med inkopplad pelletsbrännare från PellX. Vi är alla väldigt novisa med pellets och den här pannan.

Jag har sänkt shunten till 16 grader men det händer fortfarande inget med innertemperaturen, den ligger på ca 22-23 grader efter en vecka, så helt oförändrat. Hittar inte heller någon innegivare. Shunten är av märket RVD 135.

Ska man justera på radiatortermostaterna? Eller finns det något annat man kan justera på?

Tacksam för svar :)

// Philip
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Sänka inomhusvärme i hus

Inlägg av Stegatorparn »

Det var en avancerad reglercentral för en villa. Siemens RVD135 är egentligen avsedd för fjärrvärme till flerbostadshus.
Kan inte den reglercentralen, men finns det ingen rumsgivare i något rum, ska du parallellförskjuta reglerkurvan neråt.
Vad jag kan läsa mig till ska det ske på Menykortsrad 71 där du kan sänka till -4,5 (-4,5......+4,5). Enheten brukar vara °C.
Räcker inte det, återstår att skruva på termostatventilerna. Vilket fabrikat sitter det på radiatorerna?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar