Aska i röret driftstopp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
aeromagnus
Entusiast!

Aska i röret driftstopp

Inlägg av aeromagnus »

Hej!

Två gånger nu har brännaren stannat på kanske 2v. Är en px21. När jag försöker köra motorn med sladd så startar den inte omedelbart. Idag fick jag rickla lite på skruvmotorn. Sedan startade den och går.

Är det motorn som strular.
Optovakt hyfsat ny
Tempsensor 3 år gammal
Tändelemeny vanligt byttes i sommras.

Jag har dragit på 5-56 på stiften till till motor och skruv.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Aska i röret driftstopp

Inlägg av Stegatorparn »

Surrar det i motorn innan den går igång, kan det vara kondensatorn i kopplingsboxen som inte är frisk.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
aeromagnus
Entusiast!

Inlägg av aeromagnus »

Nej den är död men jag vickade lite på den så gick den igång. Den har gått i några timmar nu.
Brännare KMP PX 21 2006
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Gör motorn strömlös och öppna kopplingsboxen. Kontrollera att alla kablar sitter fast.
Kan också vara ett kabelbrott någonstans, vanligtvis vid ingången till kopplingsboxen eller övergången mellan sladd och kontakt till brännaren.
Har du ett universalinstrument, är det lätt att kontrollera resistansen i varje ledare.
Skulle det vara ett kabelbrott vid stickproppen till brännaren, finns det en en skruvbar apparatkontakt C14 hos Kjell.com.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... c14-p39935
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
aeromagnus
Entusiast!

Inlägg av aeromagnus »

Kollat kablar mm. Allt ser ok ut. Idag hade den stannat igen men det låg lite otänd pellets så jag bytte tändelementet till ett nytt. Ibland har brännare gjort så här. Stannat, gått två veckor stannat för att stanna oftare. Så jag ber till högre makter att det är tändelementet som blivit kortis i. Brännare startade på andra tändningsförsöket. Startdosen mättes till ca 3,5dl.
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!

Inlägg av aeromagnus »

Driftstopp igen. Nu startade inte motorn när jag tvångskörde den. Fick vicka lite på den gula klumpen så hoppade motorn igång. Känns ju som om det är problem med motorn. Får ta hit servicetekniker
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!

Inlägg av aeromagnus »

Nu har tekniker varit här. Han konstaterar att skruvmotorn tappar strömmen. Han kopplade en sladd direkt från styrningen till skruvmotorn. Han tycket att antingen lägger vi 5500kr på en ny styrning eller en ny brännare som vi sedan kan sätta in i en ny panna som vi ändå tänker köpa snart. Han rekommenderade en ulma. Så det kan bli en kall natt.
Brännare KMP PX 21 2006
aeromagnus
Entusiast!

Inlägg av aeromagnus »

Nu har jag suttit vid brännaren. 3,6dl startdos. Den går i ca 20 min sedan slårt brännaren av strömmen dill driftsfasen. Den gröna lampan slocknar. Driftsdosen under 6 min är 250g lite lågt. Teknikern sa att brännaren slår av och att det är glapp troligtvisi kablage eller styrkort. Styrningen är urgammal troligtvis orginal. Så nu beställer vi en ny grännare ULMA.
Brännare KMP PX 21 2006
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Ulma är ju bara en kopia av PelloX och KMP. Skulle testa en Ulma men allt ostandart jämfört med andra brännare. Vanliga pelletsskruvar passar inte till ulma, fel utväxling. Tempmätare som kostar några tior till bionordicbrännaren kostade 3-400. Injustering av brännaren ostandard och oexakt.
Ska du absolut ha en rörbrännare så köp en KMP igen så passar i alla fall skruven.
Pelletsmicklaren har väl bäst provision på Ulma.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar