Shuntventil och returrör Nibe City

Skriv svar
Bomi
Prima virke

Shuntventil och returrör Nibe City

Inlägg av Bomi »

Hej

Postade i Nibe-forumet oxå men känns som det mest diskuteras brännare där så lägger min post här med.

Insåg igår, med hjälp av pelletsgruppen på Facebook, att jag shuntat i "fel område" ända sen jag köpte huset för 6 år sedan...
Jag har framledningen till höger och ska alltså shunta i området enligt fig 1.

Dessvärre har jag shuntat i området enligt fig 2... Vilket även förra ägaren gjort under alla år.

Nu har ju det kommit upp i dagen men det leder ju då vidare till returröret i pannan. Har jag otur så plockar jag framledning mitt inne i pannan och släpper returen i toppen???

Hur stor inverkan skulle det ha om så är fallet? Och tror vi att man med enkelhet kan flytta returröret efter alla dessa år? Får bli efter eldningssäsong isåfall då systemet måste tappas ner.

Citat från pannans manual:
"Montera det medlevererade returröret i önskad anslutning på pannans topp (höger- eller vänstermontage)"

vad tror ni?

Bild

Bild
Bomi
Prima virke

Re: Shuntventil och returrör Nibe City

Inlägg av Bomi »

Ingen som har koll på hur negativt det påverkar prestandan om jag plockar framledning på fel ställe?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det blir sämre effekt till radiatorerna då tilloppet tar svalare vatten från mitten av pannan och radiatorreturen blandar upp det heta vattnet i panntoppen. Det blir fel flödesriktning i pannan.
Sitter skalan på shunten enl. fig 2? Annars kan du vända på skalbrickan för att det ska stämma och testa om det gör skillnad. Vill minnas att ratten går att vrida varvet runt.
Enklast är att montera bort shuntventilen och flytta över returröret om det sitter fel. Ny packning finns här https://www.pbs.nu/sv/pannor/ctc/ctc-re ... kning.html
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Bomi
Prima virke

Inlägg av Bomi »

Har vänt på brickan så skalan sitter rätt i förhållande till framledningen. Så nu är jag iaf i rätt område och shuntar...
Får tappa ner systemet efter avslutad säsong och kolla till röret. Är det något som påverkar pelletsförbrukningen avsevärt tro?
Isåfall får jag nog tappa ner redan nu...

Edit:
Funkar som det ska nu. Shunten är betydligt mer lättjusterad och det är lättare att hitta en bra temperatur nu. Men som sagt är returröret oxå felmonterat så tar jag ju då framledning på fel ställe. Men helt klart förbättring mot innan!

Edit igen: Vad är skillnaden på den packningen du länkar till och den JS energi säger det ska vara?
https://jsenergi.com/162-shuntpackning- ... 37893.html

Är ju rätt olika packningar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Om du vrider upp shunten till max, blir utgående temperatur ungefär som panntemperaturen?
I så fall är returröret rätt placerat.

Pelletsförbrukningen borde inte påverkas då all värme som produceras tillförs huset. Kan dock vara svårt att få ut tillräckligt varmt vatten när det är riktigt kallt.

Fiberpackningen är original från ESBE medan gummipackningen är pirat. Båda fungerar säkert bra. Möjligen kan gummit förändras med tiden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Bomi
Prima virke

Inlägg av Bomi »

Stegatorparn skrev: tis 22 okt, 2024 22:21 Om du vrider upp shunten till max, blir utgående temperatur ungefär som panntemperaturen?
Smart, ska testa asap!
Bomi
Prima virke

Inlägg av Bomi »

Stegatorparn skrev: tis 22 okt, 2024 22:21 Om du vrider upp shunten till max, blir utgående temperatur ungefär som panntemperaturen?
Mätte igår, med digital stektermometer hårt lindad kring röret med sträckplast, och uppmätte 70-72 grader cirka. Panntemperatur 80 grader.
Vad tror du med dessa temperaturer? Sitter returröret fel?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Jag tror att röret sitter rätt.
För att vara säker, så mät kontinuerligt mellan brännarstopp och start.
Stego385
Entusiast!

Inlägg av Stego385 »

Stegatorparn

Lönar det sig att sätta in en automatisk shunt. Jag funderar på att sätta in en ESBse med trådlös styrning.
Idag har jag termostatventiler som är gamla och har för stor hysteres, vilket gör att temperaturen vandrar .
Jag tänkte i så fall styra flödet med förinställningen på ventilen i de rum där det blir för varmt.
CTC 1200 Family Pellex Gordic px21 från -10. Tigex 25 dragbegränsare. Kåk byggd 1963, 90 kvm + 90 kvm källare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Även om det tar några år innan en shuntautomatik är inbesparad, ger den en jämnare temperatur och ökad komfort.
Du slipper gå ner i pannrummet och ratta vid väderomslag.
Tilloppstemperaturen är inte varmare än vad som erfordras för stunden. Lägre värmeförluster från rören.
Innetemperaturen i det rum där givaren sitter, hålls inom några tiondels grader.
Bäst energibesparing får man med automatik med enbart innegivare.
Vanligtvis brukar man placera givaren i det största rummet med flest fönster.

Mekaniska termostatventiler har ett p-band på 2°, alltså 2° mellan helt öppen och stängd. Termostater används mest för att begränsa värmetillförseln i rum med värmetillskott som t.ex. solinstrålning eller värmande apparater.

Har du Danfoss-ventiler är det lätt att reglera flödet med den inbyggda förinställningsratten. MMA-ventiler kräver ett specialverktyg.
Under injusteringen ska termostatdelen vara avtagen på samtliga radiatorer och ventilen justeras tills samtliga rum har önskad temperatur.
Danfossventiler levereras helt öppna med inställning N som kan strypas i 7 steg.
Skriv svar