För att spara pellets sommar tid samt kunna ställa hysteresen med längre gång tider? Och inte minst för att slippa att brännaren går nattetid.

Jo, det är inte omöjligt att kan bli så. Längre gångtid ger också längre "stilleståndstid" vilket för en brännare med underhållsglöd inte alltid är av godo.... beror på hur det ser ut runt om kring i det övriga systemet, men oftast är det nog tyvärr sämre.nuttytompa skrev:Blir det inte ännu mer "underhållskörning" med längre hysteres utan att brännaren släcker/tänder sig?
Min Tigex 25 klapprar en hel del, tror den är för liten i förhållande till skorstenens längd och dim...perbjorkvbg skrev:Jag har en tigrex lucka monterad efter pannan, den hörs ingenting. Det är en skumlist som luckan slår emot. Däremot så har jag fått obalans i min A3 brännares fläkt vilket ger stomljud. Kom helt plötsligt. Kanske en pellet snurrat med ett tag och gjort åverkan.
perbjorkvbg skrev:Hej, jag har borstat rent vingarna med en pensel men det hjälper inte. Noterat att det sitter ett litet clips på en vinge. Antar att det är balanserat med hjälp av den, kanske har någon lossnat och därav obalansen. Hursomhelst är lösningen att byta fläkt säger installatören då de inte balanserar fläkhjulet. 1600:- inkl moms. Men kanske finns en billigare lösning. Clas Ohlson säljer en ganska lik trumfläkt 230 VAC med väldigt lika dimensioner för 398:-. Den har justerbar luftvolym så ger den bara minst lika mycket luft så skulle den funka. Har ingen lust att punga ut med 1600:- för en 3 år gammal fläkt.
Skorsten som jag har är 10,5 m med ett insatsrör 100mm diameter. Ställer jag dragluckan på 30 mm så står den ganska stängd och brännaren suger luft mestadels genom fläkten. Har tätat alla andra luftöppningar på pannan. När oljebrännaren fanns såg man lågan när luckan var stängd. Har tätat med värmetålig silikon alla luckor. Plastfolie först annars fastnar luckorna. Elden bränner bort folien sen. Min panna var väldigt otät..
MVH Per