Är pellets skattesubventionerat?

Vincent
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 11:49

Är pellets skattesubventionerat?

Inlägg av Vincent »

Tjena.

Trevligt forum det här!

Kollar in både pellets & värmepump till mitt hus.
Värmepumpsnissarna säger -"Visst, det är jättebilligt med pellets nu men vänta bara tills de tar bort skattesubventionen!!!"

Vad är det som gäller egentligen, har pellets något slags bidrag?

mvh
Vincent
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Typiskt Värmepumpsnissarna
Att lägga skatt på pellets vore som jag ser det ett politiskt självmord. Man kan inte ställa om Sveriges energisystem mot en hållbar, ekologisk och ekonomisk inriktning utan att förlita sig på förnybara energislag.

Vi har dessutom internationella överenskommelser att sänka våra koldioxidutsläpp vilket inte är möjligt utan en övergång från oljeeldning till biorbänsle.
För några år sedan gick Näringsminister Björn Rosengren ut med ett förslag att beskatta spån, dvs. det råmaterial man använder i pelletstillverkningen. Det blev milt utryckt ett ramaskri och förslaget drogs snabbt tillbaka.


Min övertygelse är att vi inte kommer att få vare sig extra beskattning eller någon form, av miljöavgifter på våra biobränslen. Det finns många orsaker till detta; miljöfrågan är en, handelsbalansen en annan och även sysselsättning och infrastrukturen styrker denna tro. Men naturligtvis kan man aldrig garantera något, men som sagt allt talar för motsatsen.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Vincent
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 11:49

Inlägg av Vincent »

Micke skrev:Typiskt Värmepumpsnissarna
Att lägga skatt på pellets vore som jag ser det ett politiskt självmord. Man kan inte ställa om Sveriges energisystem mot en hållbar, ekologisk och ekonomisk inriktning utan att förlita sig på förnybara energislag.

Vi har dessutom internationella överenskommelser att sänka våra koldioxidutsläpp vilket inte är möjligt utan en övergång från oljeeldning till biorbänsle.
För några år sedan gick Näringsminister Björn Rosengren ut med ett förslag att beskatta spån, dvs. det råmaterial man använder i pelletstillverkningen. Det blev milt utryckt ett ramaskri och förslaget drogs snabbt tillbaka.


Min övertygelse är att vi inte kommer att få vare sig extra beskattning eller någon form, av miljöavgifter på våra biobränslen. Det finns många orsaker till detta; miljöfrågan är en, handelsbalansen en annan och även sysselsättning och infrastrukturen styrker denna tro. Men naturligtvis kan man aldrig garantera något, men som sagt allt talar för motsatsen.
Ok, tack för det!

/Vincent
toysoldier
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 19:35
Ort: Nykvarn

Re: Är pellets skattesubventionerat?

Inlägg av toysoldier »

Vincent skrev:"Visst, det är jättebilligt med pellets nu men vänta bara tills de tar bort skattesubventionen!!!"
Vincent
De va det mest korkade jag läst på länge! och då läser man ju mycket tokigt i dessa dagar... :shock:
Asterix
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 10:43
Ort: Trollhättan

Inlägg av Asterix »

Micke skrev:Typiskt Värmepumpsnissarna
Att lägga skatt på pellets vore som jag ser det ett politiskt självmord. Man kan inte ställa om Sveriges energisystem mot en hållbar, ekologisk och ekonomisk inriktning utan att förlita sig på förnybara energislag.

Vi har dessutom internationella överenskommelser att sänka våra koldioxidutsläpp vilket inte är möjligt utan en övergång från oljeeldning till biorbänsle.
För några år sedan gick Näringsminister Björn Rosengren ut med ett förslag att beskatta spån, dvs. det råmaterial man använder i pelletstillverkningen. Det blev milt utryckt ett ramaskri och förslaget drogs snabbt tillbaka.


Min övertygelse är att vi inte kommer att få vare sig extra beskattning eller någon form, av miljöavgifter på våra biobränslen. Det finns många orsaker till detta; miljöfrågan är en, handelsbalansen en annan och även sysselsättning och infrastrukturen styrker denna tro. Men naturligtvis kan man aldrig garantera något, men som sagt allt talar för motsatsen.
Att våra klåfingriga politiker an dag upptäcker att skatteintäkter från olja och el försvunnit pga att några av oss gått över till pelletseldning kan sökert göra att man beskattar pellets, ÄVEN om det verkar hål i skallen och inte alls konsekvent.
Kolla vilka kriterier som ger höjt taxeringsvärde på huset, så ser du vad jag menar....

Att ha namnet Björn Rosengren och ordet spån i samma mening är nog bra! Den gossen har inte gjort mycket rätt i sina dagar, eller vet nån något jag inte vet? :-)

Men jag håller med i grunden, om pelletseldning blir alltför utsatt för politiskt godtycke (som fastighetstaxeringen är) så skjuter man sig själv en del i foten!

När det gäller beskattning rent allmänt, så gäller väl grundprincipen "Vi ska ha pengarna!", sen varierar metoderna att få in dom med tid och politik kanske.

Peter
Vincent
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 11:49

Re: Är pellets skattesubventionerat?

Inlägg av Vincent »

toysoldier skrev:
Vincent skrev:"Visst, det är jättebilligt med pellets nu men vänta bara tills de tar bort skattesubventionen!!!"
Vincent
De va det mest korkade jag läst på länge! och då läser man ju mycket tokigt i dessa dagar... :shock:
Jag förstår att ni "brinner" för er sak (förlåt, men lite kul var det...) men jag vill påstå att regeringen gör rätt korkade saker titt som tätt....

Jag finner det inte så otroligt faktiskt tyvärr.

Vid frukostbordet på regeringskansliet:
- Ok, vad ska vi hitta på för skatt idag? Jag känner för att nåt riktigt puckat. Jag fick inte igenom traktamentet när jag var på semester.

-Fick hem Villatidningen igår och där stod att pellets inte har någon skatt!!!! Det var det jävligaste, och jag som bor i lägenhet....

- Kanon!!!! Jag tar tag i det imorgon, jag skall jobba hemma resten av dagen... *blinkblink*

/Vincent
Pebbe
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 04:37
Ort: Södermanland

Inlägg av Pebbe »

Klart som f-n det är skatt på träkulorna eller betalar ni inte moms??
Effecta panna KMP PX21, S
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Oj en sån här diskussion igen :roll:
Jovisst kan det ju tjatas om att det blir skatt på de och de.
Och visst har staten en gång i tiden tillämpat skatt på egen huggen ved, vilket medörde att alla bönder började bränna olja en gång i tiden.

Säkert blir det mera moms/skatt på pellets någon gång... men en straffskatt på Olja finns redan & för VP folket så planeras införa det införa högra skatt på EL samt så får dom betala mer i fastghetsskatt.

Är det inte dags för VP nissarna att sluta babbla i ren avundsjuka nu om straffskatt på pellets/flis/spannmål/solenergi mm, börja lev i nuet nu grabbar :!: :wink:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Den dagen den sorgen..

Som det är nu får du bidrag NÄR du bygger nytt och väljer en Bio anlägggning (tex Ved, pellets) lika så kommer ett bidrag i vår om du byter från direktvrkande el samt olje eldning till en bio anläggning.

Lite korkat att först ge och sedan ta..

Men som sagt var Regeringen är ju inte kända för att vara logiska o smarta direkt.


Den som lever får se..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag minns inte riktigt var jag hört/läst det med skatt på pelletsen är väl garanterad att få vara ifred fram till 2008(?). Jag har för mig att det var min installatör som nämnde det...? Jag håller såklart med er om att det är hål i huvet att beskatta pellets!
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Jonnyw
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 21:05
Ort: Skövde

Inlägg av Jonnyw »

Enligt min installatör av brännaren ,så kommer det aldrig nån skatt på pellets ,men han hade däremot hört om ett förslag som gick ut på att man skulle betala en energiskatt per uppvärmd kvadratmeter...:!:
På så sätt skulle staten få in pengar oavsett om man eldade med pellets /ved/olja eller hade en värmepump...blir det nått sånt så drabbas ju alla och pellets eldaren ( d.v.s JAG :D ) har fortfarande billigaste uppvärmningen!
CTC Total -84 / BioNordic Viking B16
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

Den här energideklarationen som skall göras på "alla" fastigheter.
Det är inte så att "staten" kommer använda det för att kunna beskatta alla oavsett "bränsle" ?
Vore ju mest rättvist...man skattar utifrån husets energibehov.
...sen bör dom ju ändå styra så vi minskar elberoendet.

--------------------------------------------------------------
CTC Total - Janfire - Bulk
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Är pellets skattesubventionerat?

Inlägg av Roli »

Vincent skrev:Tjena.

Trevligt forum det här!

Kollar in både pellets & värmepump till mitt hus.
Värmepumpsnissarna säger -"Visst, det är jättebilligt med pellets nu men vänta bara tills de tar bort skattesubventionen!!!"

Vad är det som gäller egentligen, har pellets något slags bidrag?

mvh
Vincent
De här "värmepumpsnissarna", nämde de något om att du får högre fastighetsskatt om du investerar i VP.

Troligtvis inte eftersom det gäller att bara redovisa de konkurerande uppvärmningssystemens "negativa uppgifter" och inte de egnas........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Grimscar
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 aug, 2005 11:36
Ort: Ronneby

Inlägg av Grimscar »

I nuläget låter det inte särskilt troligt med någon skatt på pellets eftersom
regeringens linje är att folket ska byta ut olja och el.

Den dagen då oljan och elen är utbytt så kan man ju tänka sig skatt på pelletsen. Om jag ska slänga mig med fina ord så försöker man skapa ett incitament för folk att byta till tex pellets idag. Imorgon kommer man att vilja skapa ett incitament för folk att göra av med så lite energi som möjligt.

Jag tror att det kan dröja ganska länge innan vi får pelletsskatt.
Pebbe
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 04:37
Ort: Södermanland

Inlägg av Pebbe »

Beskattningens vara eller icke vara. Som tidigare sagts ser nog staten få det de vill ha. Inget varar väl för evigt. Men just nu och säkerligen ett tag framöver lägger man nog inte några extra pålagor på biobränslen. Det är många el och oljebrännare som ska skattas över till biobränsle eller (luras?) in i VP-världen först.
Effecta panna KMP PX21, S
Skriv svar