Tack för feedbacken. Det ni säger om energivärdet på de gamla fönster är intressant och skall undersökas mera.
Efter att ha surfat runt på de länkar som gogu skrev, plus letat lite mer själv, vet jag att detta är ett ämne som väcker stor debatt. Speciellt när det gäller att just byta fönster på gamla hus.
Mina fönster är dock i sådant skick, att jag skulle behöva byta alla glasrutor. (Dessa är repiga och del är spruckna).
Alla fönster behöver skrapas och målas, nya beslag behövs garanterat.
Karmarna ser bedrövliga ut (vissa måste nog bytas en del trä på) och de flesta fönstrena går inte öppna utan våld. varken sommar eller vinter.
Kallraset från dessa fönster är underbart, samt imman / isbarken som bildas beroende på temperatur ute (mellan fönstren). (har satt in extra ventilation i sommar så jag hoppas detta skall fösrvinna).
Ljudkomforten är hopplös.
Jag tror att jobbet / kostnaden (eftersom andra saker på huset kräver engagemang) för att renovera börjar närma sig inköpet av nya fönster.
Jag satte in ett nytt fönster på en toalett. Och jag tyckte det såg mycket snyggare ut med ett helt och fräscht fönster.
Ingen som vill ha ett gäng gamla fönster?
(Att de är handgjorda av han som byggde huset och hans granne glasmästaren gör väl att Becker får ännu mer rätt)