Mörk pellets (solett)

MatsS
Ungskog

Mörk pellets (solett)

Inlägg av MatsS »

Hej!
Jag fick en ny leverans av pellets (solett) från skelleftåkraft som jag är fundersam över, förra året köpte jag 8st pallar och all pellets var ljus, brännaren insjusterades efter denna pellets.
Nu har jag fått en ny leverans som är mycket mörkare och sotar som fan, verkar som jag måste öka på luftmängden, byter skellefteåkraft sammansättning av pellets'en mellan varje tillfälle man köper och med justering av brännare som följd? Någon som märkt något liknande?

/Mats
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Påpekar glöm inte, minns ni då sydsvenska hade Gunrud storm. Timmer står staplar och spruta vatten över då blir det svart timmer efter fler månader. och vidare till såg-/flisverk. Vilken innebär försämre träkvalitet än före Gunrud. Kan det va så.

Och med nu tid är tufft för de tillverkar. Det har blivit enormt ökning med pellets-/flisanvändare och så tillverkar hinner inte med dvs strutar i att rensa och tvätta vilken orsakad att vi får smutsig bland annat sand och kommer att bli problem bl.a slagg.

Kanske Solett har köpt enormt barr utav sågverk som sagt gunrud storm.

Här är min uppfatta och tro är så. Eller finns annan orsakad.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Därför tro bäst att köpa hem minst 5-7 pallar för ett år med samma datum förpackning. så har man garantera ett år utan att justera varje gång eller hur!
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
patsi
Prima virke

Inlägg av patsi »

Kan det vara så att dom har börjat och blanda i bark? Köpte tidigare
agrol av lantmännen (för 2 år sen och den var ljusare än nu) jobbade 1 år hos en pellets tillverkare och vi körde bara med kapspån och kutter den var ljus. Och askmängden var i klass med norskpellets.Dvs hälften
utav vad det är nu.
TB-Mini, Nibe Pellux, Tigex 25, Altbergs askfälla,ThermOmatic ERA 10, Tk 1A
MatsS
Ungskog

Inlägg av MatsS »

Visst måste det vara mer bark i pelletsen när den är så mörk, men kan man som leverantör bara ändra förutsättningen för alla som handlar av dom, inte vill jag justera om grejorna varje gång jag köper mer pellets, visst kan jag acceptera omjusteringar dom gånger jag byter leverantör men f.n inte om jag håller mig till samma.
Sedan luktar den ju helt annorlunda brinner med en sotande låga, nåja det är bara ringa och be dom skicka någon och justera brännaren och betalt nä skulle inte tro dom får det :-(

/Mats
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Spånet/pelletsen blir mörkare av torkningen oxå men frågan är om din nya pellets är riktigt mörkbrun.. :?

Jag vet att skellefteå kraft blandar bark i pelletsen även tidigare men de kanske är mer nu så därför går brännaren fet o pannan sotar..
Kanske tyckte dom de va för lite med 5000 kWh/ton.. :wink:

Dom har en stor barkfräs som dom mal ner barken från sågverken o torkar o blandar med sågspånet ..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
patsi
Prima virke

Inlägg av patsi »

Kan dom få mer än 5000kwh utan att blanda i en massa skit (föroreningar)?
TB-Mini, Nibe Pellux, Tigex 25, Altbergs askfälla,ThermOmatic ERA 10, Tk 1A
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

patsi skrev:Kan dom få mer än 5000kwh utan att blanda i en massa skit (föroreningar)?
Ingen aning men om pannan börjar sota måste väl pelletsen innehålla mer energi då brännaren går fet el är det nå annan skit som är i den.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eld
Entusiast!

Inlägg av Eld »

Färgen på pelletsen påverkas också av hur hårt den pressas. Ju hårdare desto mörkare. Dessutom ökar ju denstiteten och därmed också energiinnehållet om den pressas hårdare. Jag tror att du har fått hårdare pressad pellets än tidigare. Om du provar att bryta av några pellets kommer du säkert märka att de håller bättre än de ljusare.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Eld skrev:Färgen på pelletsen påverkas också av hur hårt den pressas. Ju hårdare desto mörkare. Dessutom ökar ju denstiteten och därmed också energiinnehållet om den pressas hårdare. Jag tror att du har fått hårdare pressad pellets än tidigare. Om du provar att bryta av några pellets kommer du säkert märka att de håller bättre än de ljusare.
Då är det lättast om MatsS kan ta o väga pelletsen med en hushållsvåg el liknande..

Har under mina 2 år med solett vägt pelletsen från varje leverans o det har legat mellan 683-686 kg/m3..
MatsS
Ungskog

Inlägg av MatsS »

Jag har inte vägt pelletsen, kanske läge att göra det, lite som tala emot att pelletsen skulle vara hårdare pressad är att jag upplever dom mjukare och lättare att bryta sönder.
Brännare brinner klart mer med denna pellets och jag har fått justera upp fläkten på alla lägen med dryga 4volt för att den skall sluta att sota, sedan har jag ställt ned från läge 2 på min Janfire till läge 1 då jag har samma rökgastemp på läge ett som tidigare när jag körde på läge två!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

MatsS skrev:Jag har inte vägt pelletsen, kanske läge att göra det, lite som tala emot att pelletsen skulle vara hårdare pressad är att jag upplever dom mjukare och lättare att bryta sönder.
Brännare brinner klart mer med denna pellets och jag har fått justera upp fläkten på alla lägen med dryga 4volt för att den skall sluta att sota, sedan har jag ställt ned från läge 2 på min Janfire till läge 1 då jag har samma rökgastemp på läge ett som tidigare när jag körde på läge två!
Hmmm de verkar som det är högre effekt med senaste leveransen med tanke på rökgas tempen..

Så va de när jag bytte till solett från en pellets från en liten tillverkare..

Hade rökgastemp på 230 grader med första pelletsen o ca 320 grader med solett.. Men jag körde 3 dygn längre med solett än den andra pelletsen från 500 kg pellets..
pellepellets
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av pellepellets »

Mina pellets är mahognybruna och hårda
Värmebaronen COMET, Viking BIO, Morsö 1410
svajen
Späd planta

Inlägg av svajen »

Har inte bark ett högre energivärde? Har för mig att vanlig pellets ligger på 4.8 och barkpellets på 5 eller nåt sånt. Fast bark sotar mer.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

pellepellets skrev:Mina pellets är mahognybruna och hårda
Är det solett??

Om det är de så är den mycket mörkare än den jag har/haft..
Skriv svar