behöver lite råd ang skruv från bulkförråd till veckoförråd.
Har idag en Viking Bio brännare i en äldre oljepanna. Till det är det kopplat en matarskruv som tar underifrån ett mafa-förråd. Ca en meter emellan dem.
Från mitt bulkförråd på ca 7-8 m3 har jag idag en foderskruv egentligen avsedd för lantbruket. Det är en kraftig skruv med stor elmotor och den fyller veckoförrådet på kanske 15-20 sek. Ca en meter mellan vecko- och bulkförråd. Pann-veckoförråd-bulkförråd är i rät vinkel i förhållande mot varann, alltså är veckoförrådet i den räta vinkeln. Ja ni hajar

Dock ryker det en hel del och det blir mycket mjöl då foderskruven slår sönder en hel del pellets, speciellt om den inte har några pellets att skruva iväg. Får göra rent i matningsskruven annars stannar brännaren lätt.

Har nu tankar på att skippa foderskruven och byta den mot en pelletsskruv från bulk till veckoförråd.
Här behöver jag goda råd för hur jag skall göra det på ett bra sätt:
1. Hur bör jag lägga skruven inne i förrådet, rakt eller diagonalt?
2 Finns det skruvar som kan gå i en båge upp från golvnivå och till att tappa ut pelletsen i veckoförrådet? Kan väl vara ca 130 cm upp eller nåt.
3 Fabrikat ?Vad är rimliga priser att betala? Var köper man?
6 Allt annat som är av vikt att veta

7 Eller skall jag skippa veckoförrådet helt och gå på en längre skruv som matar till brännaren direkt? Hade gärna sluppit veckoförrådet då det är ganska trångt i pannrummet...

Tackar!!

Jimmy