Byta flamvakt på brännare
Byta flamvakt på brännare
Hejsan, är det krångligt att byta flamvakten, i manualen står det att man ska ta ut den från sin plats under fläkten, men är ju grymt trångt där..
Opps, har du glödstifts tändning? Vet ej hur/var flamvakten/fotocellen sitter på den modellen...
Jag har den nyare tändningen med tändspiral. Om man tar av ytterkåpan på brännaren kan man rätt så lätt ta loss flamvakten/fotocellen på högersida av brännaren under/framför fläkten......
Jag har den nyare tändningen med tändspiral. Om man tar av ytterkåpan på brännaren kan man rätt så lätt ta loss flamvakten/fotocellen på högersida av brännaren under/framför fläkten......
Innan: CTC265B -74 KMP PX21-03 Tigex 25
Nu: Calmar V33 3x750l + 8m2 Karlsson K2 solfångare
Nu: Calmar V33 3x750l + 8m2 Karlsson K2 solfångare
Jag har en PX20, det satt en skum fjäder runt den gamla flamvakten. Jag upptäckte att det var enklast att efter ha tvingat på fjädern så gott det gick runt nya flamvakten sätta i den framifrån. Eftersom fjädern framtill var för grov för att få in bakifrån (hummm?
)
Hursomhelst fick jag igång den efter lite krabbande. Så nu har jag varmt och gott igen.
Här står lite mer om det, verkar vara PX20 också. http://web.telia.com/~u33211039/pellets ... index.html

Hursomhelst fick jag igång den efter lite krabbande. Så nu har jag varmt och gott igen.
Här står lite mer om det, verkar vara PX20 också. http://web.telia.com/~u33211039/pellets ... index.html
-
- Prima virke
- Kontakt:
Om ni nu plockar bort flamvakten med jämna mellanrum kan det vara en idé att sätta någon slags bläck bakom vakten för att förhindra att den ser ljus bakifrån, Det kan vara en extra säkerhet för att förhindra eventuella startstopp när brännaren är inkörd. Bara som ett litet tips.
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)