Hej,
Sent omsider kommer svaret, ser att jag var lite otydligt i mitt förra inlägg, ursäkta.
Det var inget fel på överhettningsskyddet, utan det var så att när det blev kallare gick pannan lite längre per cykel, och därmed blev det för hög panntemperatur.
Jag hade att välja på att öka farten på laddpumpen till full fart, vilket inte är bra för skiktningen, eller ställa ner effekten, vilket jag tror mer på. Det finns en del trådar som visar på en effekt runt 12-13 kW som optimal, men jag förmodar att det varierar mellan olika hus och anläggningar, och var man bor m.m.
Så, jag har brännaren på 3 i effekt, dvs 15 kW. Sedan dess har det inte varit några problem med att överhettningsskyddet löser ut.
Det är inte fullt så svart sot med denna lägre inställningen, lite mer åt brunt. Det ryker dock fortfarande ur skorstenen, och luktar en hel del bränt trä när pannan går. Min gamla Econompanna gav ingen rök eller lukt, och ett helt ljusgrått sot. Så på den delen är jag inte riktigt nöjd.
Däremot måste jag säga att uppbyggnaden av brännaren är föredömligt enkel att serva m.m.