Gammal Panna Husqvarna VP611

Skriv svar
petrud
Frö

Gammal Panna Husqvarna VP611

Inlägg av petrud »

Jag har en gammal panna från 50-talet tror jag. Den heter Husqvarna VP611 och enl uppgifterna på pannan så går den att elda med olja, ved och koks(...så den är gammal).

Jag använder fn olja och funderar på att slänga in en pelletsbrännare. Är det någon mening med att göra det i sen sådan gammal panna?

Bockar och bugar för ev svar.

/Peter
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Gammal Panna Husqvarna VP611

Inlägg av André »

petrud skrev:Jag har en gammal panna från 50-talet tror jag. Den heter Husqvarna VP611 och enl uppgifterna på pannan så går den att elda med olja, ved och koks(...så den är gammal).

Jag använder fn olja och funderar på att slänga in en pelletsbrännare. Är det någon mening med att göra det i sen sådan gammal panna?

Bockar och bugar för ev svar.

/Peter
Helt klart går en panna för ved att elda pellets i frågan är bara vad du får för verkningsgrad.. :roll:
De går säkert ett par ton pellets/år mindre i en ny panna + att en ny panna är mer lätt skött..
Men helt klart blir det bra mycket billigare med pellets jämfört med olja för du får samma verkningsgrad med pellets som olja..

Du kan ju köpa bara brännare nu för att sedan byta panna t.ex nästa år..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
johansjostrand
Lärjunge!

Re: Gammal Panna Husqvarna VP611

Inlägg av johansjostrand »

petrud skrev:Jag har en gammal panna från 50-talet tror jag. Den heter Husqvarna VP611 och enl uppgifterna på pannan så går den att elda med olja, ved och koks(...så den är gammal)
Hej! Det skulle vara kul med en bild på pannan. Det låter skrämmande likt min panna som heter Gustavsberg VP611 och texten "...olja, ved och koks" är direkt hämtad från skylten på min panna. Den är från 1965.
Jag har planer på att börja bränna pellets i denna. Jag tänker isf låta en Thermia BeQuem få härja i min.
André skrev:...frågan är bara vad du får för verkningsgrad
Enligt Mrpellets kan man med lite bafflar få verkningsgraden att hamna på ca 80% vilken jag tycker är överkommligt för att slippa ett pannbyte just nu. Jag räknar endast med att elda pannan vintertid och eftersom källaren är byggd så jag kan ha öppet överallt ut i gillestugan, så räknar jag med att den mesta spillvärmen kommer tillgodo. Om inte det hjälper får jag väl fixa en liten ventilationskanal i väggen och låta en fläkt flytta lite av den varma pannrumsluften ut i gillestugan och kanske vidare upp i bostaden.

Men som sagt. Om du kan få fram en bild vore det kul.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
mln1318
Späd planta

Inlägg av mln1318 »

Har en Klafreströms Folkpanna (består av två sammanbyggda enheter. Gjuten överförbränningspanna samt kopparfodrad förrådsberedare rymmande 110 lit. tappvatten som är ansluten på pannans topp).

Pannan har ursprungligen varit bygd för eldning med ved, koks eller olja. Tror att pannan är från tidigt 60-tal.

Tog bort oljebrännaren och ersatte den med en Viking Bio samt slänge ut det gamla expansionskärlet på vinden och fick detta ersatt med ett modernt tryckkärl i pannrummet.

Som "frostkyddsvakt" och backupsystem har jag kopplat in en extern elkasset om 6 kw (Värmebaronens). Den kan dessutom värma tappvatten på sommaren om jag vill slå av pelletbrännaren då - vattenciternen sitter ju i toppen på pannan.

Den gamla shunten är kvar och bör nog bytas till en motorshunt med styrning och inomhusgivare så småningom.

Verkningsgraden på anläggningen har jag inte fastställt ännu.

Kan bara konstatera att jag på 5 veckor gjort av med ca 600 kg pellets.

Då är anläggningen ännu inte är intrimmad, samt att jag har haft vardagsrumsgolvet uppbrutet ner till den gamla torpargrunden i tre veckor (gamla oljecisternen kan bara kommas åt på detta sätt, men nu ska skiten väck!) och där förlorat ordentligt på verkningsgraden. Snacka om att elda för kråkorna!

Jag är trots litet hög åtgång på pellets i inkörningsskedet nöjd med min kombination. Dessutom kostar ju faktiskt investering i helt ny panna + jobb en massa pengar. Gjutjärnspannan lär dessutom överleva din nya brännare flera gånger om! Det gör inte en modern panna - tro mig.
Skriv svar