Har jag valt rätt ?

Skriv svar
perac
Frö

Har jag valt rätt ?

Inlägg av perac »

Vill börja med att tacka för all information som finns här, det har hjälpt mig mycket i mina funderingar. :?:

Efter att ha gämfört och räknat fram och tillbaka så föll mitt val på Pellets/Sol då det redan idag är samma driftkostnad som på Värmepump och jag tror inte att elen blir billigare framöver :wink:

Först så var jag inne på en Biosol panna men fasnade till slut för Thermia Bionett + Acctank med solslinga.

Nu är min fundering vad ni experter på området tycker om det valet?
Har jag valt rätt, eller finns det andra lösningar som är bättre?

// Pelle
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Har jag valt rätt ?

Inlägg av André »

perac skrev:
Först så var jag inne på en Biosol panna men fasnade till slut för Thermia Bionett + Acctank med solslinga.

Nu är min fundering vad ni experter på området tycker om det valet?
Har jag valt rätt, eller finns det andra lösningar som är bättre?

// Pelle
Efter att ha läst äfab´s test så ser de ut som du gjort ett bra val då den va näst bästa pannan sett till årsverkningsgraden på 87,7%.. :wink:

Vad blev det för acktank o isolering??
Hoppas du valt en tank med bra isolering el om du gör det själv isolerar ordentligt både tank o rör..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!

Bra

Inlägg av snillet »

Låter som ett utmärkt val.

Dyrare än biosolpannan men troligen mindre underhåll.
Allting har ju ett pris 8).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
perac
Frö

Inlägg av perac »

André skrev:
Vad blev det för acktank o isolering??
Hoppas du valt en tank med bra isolering el om du gör det själv isolerar ordentligt både tank o rör..
Har inte fått detaljerna från installatören än så uppriktigt sagt så har jag ingen aning vilken tank han tar fram, min beställning var bara " En tank med möjlighet till solslinga".

Har ni några rekomendationer? Om man isolerar själv, hur gör man då?

// Pelle
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

perac skrev:

// Pelle
Dalatanken, Effecta, Lesol rekommenderas varmt.

Isolera själv ?

Lätt... bygg en låda runt tanken å fyll med "krattull". Eller linda isolermatta på rulle runt tanken. Men det skall vara TÄTT, mycket viktigt.

Förvisso kan det vara nog så knepigt å bygga den där lådan runt alla rör 8) , men fullt utförbart.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

perac skrev:
Har inte fått detaljerna från installatören än så uppriktigt sagt så har jag ingen aning vilken tank han tar fram, min beställning var bara " En tank med möjlighet till solslinga".

// Pelle
Hoppas du får detaljerna på vilken tank han kommer med... Det finns stora skillnader både i pris o funktion.. Om du får en borö 500 liters t.ex med 60 mm mineralulls isolering så är värmeförlusterna mer än 3 ggr jämfört med en 750 liters effekta med 90 mm pur/skumisolering..
Det är nästan 3000 kWh/år mer el ca 600 kg pellets/år..
Du bör även ta en tank med dubbla vv slingor + solslinga för att få bra skiktning i tanken.. De får man inte med förrådsberedare.. :(

Ska du isolera så bör det va minst 200 mm mineralull i sidorna o 300 mm i toppen men gärna mer.. Varför ska/bör huset ha 250-300 mm i vägg o 500 mm i tak..

Effektas är bäst i test med 90 mm pur men o den är iof bland dom dyraste men de har du igen då en tank beräknas hålla i 40 år iaf..
Det skilljer 6000:- mellan en effekta o en tank med 60 mm isolering (rinkabyrör) så på 6 år är den skillnade igensparad på effektivare isolering..

Mitt råd är en effekta 750 BBS tank med 90 mm pur om du får in den genom dörren (den är 75 cm utan isolering) annars en effekta 500 BBS med 90 mm pur.. Det är dubbla vv slingor + solslinga i BBS tankarna..
Priset är 16100:- för 500 liters o 16600:- för 750 liters.. Kolla länk..
http://effecta.se/effecta/produkter_val ... atortankar
http://effecta.se/effecta/filer/prislista051001.pdf

Här finns test på acktankar.. http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... ortank.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Om det inte blir en Effecta-tank se till så att den tanken du väljer har en utdragen förvärmningsslinga till varmvattnet (typ Effectas).

Radiatorer/golvvärme och blandningsventiler för varmvatten ansluts lämpligen enligt denna lösning.
http://www.koping.net/nila/webb/tillbeh ... 20ESBE.pdf

För att få ut så mycket energi som möjligt ut sin acktank.

Det är inte många "rörkrökare" som har monterat en 4-vägs shunt typ BIV.

Ej heller dubbla blandningsventiler. Dessutom skall blandningsventiler helst sitta långt ner (i förhållande till acktankstopp) för att ej hela tiden utsättas för det varma vattnet i acktankstoppen. Om man inte gör det (den vanligaste inkopplingen från "rörkrökaren") så mattas "termostaten" i blandningsventilen och den börjar läcka in "kallt" vatten och man tappar i varmvattentemperatur.
Senast redigerad av Roli den tis 01 nov, 2005 14:03, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Professor Kalkyl
Entusiast!

Inlägg av Professor Kalkyl »

Mitt råd är att du köper en bra tank själv, inte genom din rörkrökare. Du baxar den smidigt på plats så får de ansluta. Det blir säkert billigare och så vet du att du får något bra!

Snåla inte på tanken... bra grejor kostar alltid.
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Professor Kalkyl skrev:Mitt råd är att du köper en bra tank själv, inte genom din rörkrökare. Du baxar den smidigt på plats så får de ansluta. Det blir säkert billigare och så vet du att du får något bra!

Snåla inte på tanken... bra grejor kostar alltid.
Instämmer professorn.. 8)
ekström
Frö

Inlägg av ekström »

du har gjort bra val. Men det finns vissa oslagbara kombinationer när det gäller pellets och sol och det är kombinationen EcoTecs Eco nom panna helt oslagbar....
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ekström skrev:du har gjort bra val. Men det finns vissa oslagbara kombinationer när det gäller pellets och sol och det är kombinationen EcoTecs Eco nom panna helt oslagbar....
:? nja inte om man ser till årsverkningsgraden iaf..
Har du läst detta test http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... r_2005.pdf

De går 150 kg mer pellets/år om du förbrukar 25000 kWh med economen än med bioneten.. Sen är den minst 7000:- dyrare än bionet beroende var man köper bioneten.. I Umeå är den 14000:- billigare än economen.. :roll:
Skriv svar