Installerad Drifttidräknare.
-
- Lärjunge!
Installerad Drifttidräknare.
Installerade Claes Ohlsons Drifttidräknare igår.
I morse gick jag ner och kollade av. Ca 0.04 timmars drifttid över natten. (21:30 - 06:30) eftersom jag mätte upp att skruven drar ung. 234 kg / h så innebär det ung 9.4 kg pellets.
Det har varit runt 10 grader ute i natt och jag dushade i går, det var väl ingen 3 minuters dusch direkt iofs, men jag tycker det är lite mycket på 112 kvm + 50 kvm källare. (ung 20 i medeltemperatur)
Det är iofs ett 30-tals hus, men ändå.
Vad tycker ni?
Jag har bytt panna och I min förra panna upplevde jag mindre förbrukning. Till saken hör att jag sotade igår. Och alla aska var brun som jord, och "tung". Och det var MÄNGDER av aska trots att jag bara kört den i 6 dagar (kanske runt 120kg pellets).
Vad tror ni. För lite luft, eller för mycket?
/Eric
I morse gick jag ner och kollade av. Ca 0.04 timmars drifttid över natten. (21:30 - 06:30) eftersom jag mätte upp att skruven drar ung. 234 kg / h så innebär det ung 9.4 kg pellets.
Det har varit runt 10 grader ute i natt och jag dushade i går, det var väl ingen 3 minuters dusch direkt iofs, men jag tycker det är lite mycket på 112 kvm + 50 kvm källare. (ung 20 i medeltemperatur)
Det är iofs ett 30-tals hus, men ändå.
Vad tycker ni?
Jag har bytt panna och I min förra panna upplevde jag mindre förbrukning. Till saken hör att jag sotade igår. Och alla aska var brun som jord, och "tung". Och det var MÄNGDER av aska trots att jag bara kört den i 6 dagar (kanske runt 120kg pellets).
Vad tror ni. För lite luft, eller för mycket?
/Eric
Min senaste notering var.
Genomsnitt:
4.57 timmar körning per dygn.
16 kg förbrukning per dygn.
Ungefär 3,3 kg/timme
Så jag tror Eric har gjort någon fel matematik.
Lättast att mäta upp din förråd och kör en dygn eller en vecka.
Man kan inte bara kör en gång (cyklar i 4 minuter) och brann 9.4 kg
Kan va 4 timmar måst det vara så.
Jag tycker det skulle inte va riktig uppmäta med tid till skruven, eftersom det kör inte alltid lika väger jämn med pellets. Det endas bäst att mäta volym på förråd. eller typ som regnmätare borde va bättre än tid.
Genomsnitt:
4.57 timmar körning per dygn.
16 kg förbrukning per dygn.
Ungefär 3,3 kg/timme
Så jag tror Eric har gjort någon fel matematik.
Lättast att mäta upp din förråd och kör en dygn eller en vecka.
Man kan inte bara kör en gång (cyklar i 4 minuter) och brann 9.4 kg
Kan va 4 timmar måst det vara så.
Jag tycker det skulle inte va riktig uppmäta med tid till skruven, eftersom det kör inte alltid lika väger jämn med pellets. Det endas bäst att mäta volym på förråd. eller typ som regnmätare borde va bättre än tid.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- Lärjunge!
Hej Manin!
Vi skall reda ut min uträkning. Min drifttid är endast på min externskruv
(Janfire FlexA)
Har kört på effektläge 3.
Tog en säck och körde skruven i 3 minuter, vägde sedan den uppmätta pelletsen = 11.9 Kg. vilket ger 2.38 Kg per hundradels timme (Som min drifträknare har som "precision")
Okej, detta är naturligtvis inte så säkert, men å andra sidan vill jag bara i början ha en fingervisning om var jag hamnar.
Efter ca 9 timmar hade driftmätaren hoppat fram 4 hundradelar av en timme (4*36sekunder = 144 sekunder) dett blir ungefär 9.5 kg pellets.
/Eric
Vi skall reda ut min uträkning. Min drifttid är endast på min externskruv
(Janfire FlexA)
Har kört på effektläge 3.
Tog en säck och körde skruven i 3 minuter, vägde sedan den uppmätta pelletsen = 11.9 Kg. vilket ger 2.38 Kg per hundradels timme (Som min drifträknare har som "precision")
Okej, detta är naturligtvis inte så säkert, men å andra sidan vill jag bara i början ha en fingervisning om var jag hamnar.
Efter ca 9 timmar hade driftmätaren hoppat fram 4 hundradelar av en timme (4*36sekunder = 144 sekunder) dett blir ungefär 9.5 kg pellets.
/Eric
Detta är nog lite vanskligt att lita på eftersom skruvar matar lite olika hela tiden trots att man kör med samma varv. Detta beroende på trycket i skruvintaget och hur noga du är med att ha förrådet fyllt.
Har gjort tester i mitt MAFA veckoförråd. När jag har förrådet helt fyllt respektive ser lite av överdelen på skruven i inmatningsgropen.
När jag vägde och kontrollerade så visade det sig att i den nedre nivån matades det bara en 1/3 dels vikt per tidsenhet som när förrådet är fullt.
Så för att få din metod att stämma så måste du vara extremt noggrann med att fylla på förrådet vid samma nivå.
-
- Lärjunge!
Hej MP!
Detta låter intressant! har inte tänkt på det.
Jag får nog göra en kontroll av det vad det lider.
Det innebär att man inte med säkerhet kan mäta förbrukningen på en Janfire på det sättet.
Man kanske kan koppla in den på intern skruven istället. den borde inte drabbas av samma problem. Dock blir det krångligare att mäta hur mycket den förbrukar per tidsenhet...
/Eric
Detta låter intressant! har inte tänkt på det.
Jag får nog göra en kontroll av det vad det lider.
Det innebär att man inte med säkerhet kan mäta förbrukningen på en Janfire på det sättet.
Man kanske kan koppla in den på intern skruven istället. den borde inte drabbas av samma problem. Dock blir det krångligare att mäta hur mycket den förbrukar per tidsenhet...
/Eric
Den kan du väl "tvångsköra" på samma sätt som din externa skruv.Eric Hjalmarsson skrev:Man kanske kan koppla in den på intern skruven istället. den borde inte drabbas av samma problem. Dock blir det krångligare att mäta hur mycket den förbrukar per tidsenhet...
/Eric
Har själv kört med drifttidsräknare på min brännares internskruv ett bra tag. Har dock ej fått tummen ur och kollat hur mycket det matar per tidsenhet. Kör med bulk så det är än svårare än med säck att hålla ordning på förbrukningen.
Är nog dags att få till det så man kan hänga med i dygnsförbrukningsdiskussionen.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Lärjunge!
Nä du har helt rätt Roli, det var nog latdelen av hjärnan som tänkte.
Det kanske räcker med att fylla "brännaren", ta tiden, och sen lyfta ur all den pellets som samlats och väga den. Det skulle säkert ta sin lilla tid så den precision räcker nog.
Är matningen till internskruven 230v växelström? eller kommer jag behöva köpa en ny drifttidräknare?
/Eric
Det kanske räcker med att fylla "brännaren", ta tiden, och sen lyfta ur all den pellets som samlats och väga den. Det skulle säkert ta sin lilla tid så den precision räcker nog.
Är matningen till internskruven 230v växelström? eller kommer jag behöva köpa en ny drifttidräknare?
/Eric
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jepp de är bara du håller in knappen i några min sedan se vad det väger.. Tror det blir exaktare än externskruven..Eric Hjalmarsson skrev:
/Eric
Står de inget på motorn om det är 230v??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
MP skrev:Detta är nog lite vanskligt att lita på eftersom skruvar matar lite olika hela tiden trots att man kör med samma varv. Detta beroende på trycket i skruvintaget och hur noga du är med att ha förrådet fyllt.
Har gjort tester i mitt MAFA veckoförråd. När jag har förrådet helt fyllt respektive ser lite av överdelen på skruven i inmatningsgropen.
När jag vägde och kontrollerade så visade det sig att i den nedre nivån matades det bara en 1/3 dels vikt per tidsenhet som när förrådet är fullt.
Så för att få din metod att stämma så måste du vara extremt noggrann med att fylla på förrådet vid samma nivå.
Hej Igen!
Nu har jag enligt min drifttidräknare gjort åt 315 Kg Pellets. Det är lite konstigt. I Mitt förråd fyllde jag på 21 Säckar = 336Kg. Men det är nog minst 100 Kg kvar till samma nivå som det var när jag lade i säckarna.
m.a.o hade MP rätt (Tyvärr). Det blir till att kavla upp ärmarna och koppla in den på internskruven

/Eric
-
- Lärjunge!
runt 35 kg skiljde det till slut på drifttidräknaren. Detta på 21 Säckar pellets = 336 Kg.. dvs runt 10 %.
Det tycker jag är Ok. Dessutom "kalibrerade" jag på Såbi och har sedankört Laxå. Så om jag "kalibrerar för laxå kanske det stämmer bättre.
(Laxå skall tydligen ha lite högre bulkvikt än såbi)
/Eric
Det tycker jag är Ok. Dessutom "kalibrerade" jag på Såbi och har sedankört Laxå. Så om jag "kalibrerar för laxå kanske det stämmer bättre.
(Laxå skall tydligen ha lite högre bulkvikt än såbi)
/Eric
Inspirerad av allt tal om mätning av matning, ställde jag mig att väga upp hur mycket min skruv matar under en viss tid.
I min gamla Pellx startar skruven var 19:e sekund. Sedan går den inställd tid, f n 3,4 sekunder. (Har gjort en drifttidsmätare, för att lättare ställa in startdos och driftsdos.)
Under sex minuter drog den fram 450 gram. (Himla klydd att mata brännaren för hand under tiden!) Hur många kW?
Sedan blev det riktigt stressigt, jag gav mig till att väga upp varje enskild dos, för att se hur mycket de varierade - och det gjorde de! (Tröttnade efter 14 ggr.) Vikt i gram:
26, 28, 14, 8, 30, 12, 42, 40, 16, 12, 34, 38, 8, 22. Snitt: 23,5 g.
Det här är förmodligen normalt med extern matning, och på brännaren märks inget. Min skruv lutar 40 grader (= snällt).
Vad har andra för gångtider på skruven, tro?
I min gamla Pellx startar skruven var 19:e sekund. Sedan går den inställd tid, f n 3,4 sekunder. (Har gjort en drifttidsmätare, för att lättare ställa in startdos och driftsdos.)
Under sex minuter drog den fram 450 gram. (Himla klydd att mata brännaren för hand under tiden!) Hur många kW?
Sedan blev det riktigt stressigt, jag gav mig till att väga upp varje enskild dos, för att se hur mycket de varierade - och det gjorde de! (Tröttnade efter 14 ggr.) Vikt i gram:
26, 28, 14, 8, 30, 12, 42, 40, 16, 12, 34, 38, 8, 22. Snitt: 23,5 g.
Det här är förmodligen normalt med extern matning, och på brännaren märks inget. Min skruv lutar 40 grader (= snällt).
Vad har andra för gångtider på skruven, tro?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Tjena
Kan någon som är bättre Elfantom än jag hjälpa mig med vad jag ska köpa och hur jag kopplar in en drifttidsmätare till min JanFire Flex A?
Länkar och bilder mottades tacksamt.
Vill kunna mäta drifttid för brännader i timmar och minuter.
Tack på förhand // Micke
Kan någon som är bättre Elfantom än jag hjälpa mig med vad jag ska köpa och hur jag kopplar in en drifttidsmätare till min JanFire Flex A?
Tack på förhand // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
-
- Lärjunge!
Jag kan bara svar på hur jag har gjort på min (mäter på externskruven).Etanolist skrev:Tjena
Tack på förhand // Micke
Mellan Brännaren och motor till min skruv finns en "kontakt". På den delen som sitter ihop med skruven öppnade jag skalet till kontakten, sedan skruvade vi (jag och min alltid närvarande behöriga elektriker) fast ledarna till driftidmätaren på nollan och fasen (i samma fästen som strömmen till motorn. Tar du en för tjock ledare får de inte plats i "sockeln") Jorden är ju alltid grön-gul så den låter du vara

En sådan koppling måste en behörig elektriker göra, annars kan det bli problem om huset brinner ner. För det är väl ingen som kopplar själv här eller? *wink*.
Rätta gärna fel i min installation, så kan jag be att min elektriker fixar till det han inte gjorde rätt...

Hittade detta som "lp75" skrev förut i en topic ...
Monterade idag...givaren sitter limmad med smältlim i gallret och magneten på ett fläktblad.
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0 ... N&sw=14930 98kr Very Happy
http://lars.dyndns.dk/pellets/Display800x600.JPG
http://lars.dyndns.dk/pellets/Givare800x600.JPG
Har inte trimmat in den exakt än då jag saknar våg...har mätt i liter och översatt till kg....men den verkar då vara ganska exakt mellan gångerna jag fyllt en hink.

Monterade idag...givaren sitter limmad med smältlim i gallret och magneten på ett fläktblad.
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0 ... N&sw=14930 98kr Very Happy
http://lars.dyndns.dk/pellets/Display800x600.JPG
http://lars.dyndns.dk/pellets/Givare800x600.JPG
Har inte trimmat in den exakt än då jag saknar våg...har mätt i liter och översatt till kg....men den verkar då vara ganska exakt mellan gångerna jag fyllt en hink.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Jag har kopplat som du Eric, och ännu har inte huset brunnit nedMellan Brännaren och motor till min skruv finns en "kontakt". På den delen som sitter ihop med skruven öppnade jag skalet till kontakten, sedan skruvade vi (jag och min alltid närvarande behöriga elektriker) fast ledarna till driftidmätaren på nollan och fasen (i samma fästen som strömmen till motorn. Tar du en för tjock ledare får de inte plats i "sockeln") Jorden är ju alltid grön-gul så den låter du vara Smile. Min drifttidräknare brydde sig inte om vilken ledare som var fas eller nolla , vilket underlättar. (Claes Ohlsson).

Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader