Optimering! Dubbla innegivare!
-
- Entusiast!
Optimering! Dubbla innegivare!
Nu har jag startat mitt experiment med två innegivare. Har källare på kåken så jag tänkte att jag skulle hämta in värme till källaren när solpumpen går. Rent spontant verkar det vara bra!!
Funkar så att jag kan välja vilken innegivare shunten (4:vägs) ska styra efter. Eller så väljer solen. När pumpen startar så går det på källaren. 3 driftlägen alltså!! Radiator termostaterna på övrevåningen nyper snabbt igen så där slösas inte med värmen. Huset blir värmelager.
Kommer på så sätt åt den lägre enegin så här års kyler tanken bättre och får längre gångtider vid låga solfångartemperaturer.
Kom gärna med synpunkter!!
Funkar så att jag kan välja vilken innegivare shunten (4:vägs) ska styra efter. Eller så väljer solen. När pumpen startar så går det på källaren. 3 driftlägen alltså!! Radiator termostaterna på övrevåningen nyper snabbt igen så där slösas inte med värmen. Huset blir värmelager.
Kommer på så sätt åt den lägre enegin så här års kyler tanken bättre och får längre gångtider vid låga solfångartemperaturer.
Kom gärna med synpunkter!!
.///M.V.H Mattias 
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!

#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Väljer du innegivare med en manuell kontakt/switsch? När solen väljer hur funkar det?
Förklara gärna lite mer ingående. Det verkar intressant.
Förklara gärna lite mer ingående. Det verkar intressant.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Entusiast!
Det är min far (elektriker) som hjälpt mig. Det är gjort så att solpumpen drar ett relä så inne givaren växlar till källaren. Tror han kallade det termostatrelä. Ska höra med honom. Tror att jag kan fixa ett schema eller liknande på hur det är kopplat. På den lilla lådan han kopplat i sitter ett vred med tre lägen 1= källargivare 2= övervåning 3= solföreglat.
Det verkar fungera bra, laddar nu samtidigt som jag får värme i källaren. Har inga termostater här nere uppe har termostaterna stängt. 20 grader uppe, 20 grader nere.
Han fixade även så att elpatronen inte kan gå när solen laddar.
Men så har väl alla andra redan?
Det verkar fungera bra, laddar nu samtidigt som jag får värme i källaren. Har inga termostater här nere uppe har termostaterna stängt. 20 grader uppe, 20 grader nere.
Han fixade även så att elpatronen inte kan gå när solen laddar.

.///M.V.H Mattias 

Näää, det har jag inte......Professor Kalkyl skrev:Han fixade även så att elpatronen inte kan gå när solen laddar.![]()
![]()
Elpatronen sitter iofs högt i acktanken så solen har iallafall ca 1200-1300 liter att ladda även ifall elpatronen går in och stöttar.
Moderator
-
- Entusiast!
Men komihåg att din solfångare slog ju ut överhetningsskyddet..... Så lite nytta kanske det gör..... Hur länge tror du det gick utan el????
Har även en tanke att koppla bort start termostaten till pellets när pumpen går. Får se hur det blir. Det är ju bara önskvärt vid vissa temperaturer så det krävs nog en termostat till vid utgående från växlaren?......... Kanske kan du lösa det så med din elpatron?
Har även en tanke att koppla bort start termostaten till pellets när pumpen går. Får se hur det blir. Det är ju bara önskvärt vid vissa temperaturer så det krävs nog en termostat till vid utgående från växlaren?......... Kanske kan du lösa det så med din elpatron?
.///M.V.H Mattias 

Jag tror att elpatronens överhetningsskydd var utslaget åtminstone halva sommaren, minst 2,5 månader. Men det var nog endast på slutet dvs sista veckorna som den kanske borde gått in och stöttat på natten/morgonen för på dagen levererade solen tillräckligt med värme för att få bra med varmvatten. Jag vet att jag den sista veckan trodde att elpatronen skulle gå in och kompletteringsvärma eftersom tempen i acken låg nära elpatronenstillslagstemp. men det skedde inte pga överhetningsskyddet löst ut.
Jag har inget alternativ till att ha el som säkerhetsbackup. Pelletsbrännaren har underhållsglöd och ingen automatisk start så jag "måste" ha elpatronen som backup.
Om man skall koppla så att elpatronen är bortkopplat när solfångarpumpen går så krävs det väl en kontaktor till det. Dessutom är det lite mer besvärligt att få till det med min solfångarstyrning eftersom den hastighetsreglerar pumpen så det går inte att koppla relä/kontaktor direkt på den matningen.....
Jag har inget alternativ till att ha el som säkerhetsbackup. Pelletsbrännaren har underhållsglöd och ingen automatisk start så jag "måste" ha elpatronen som backup.
Om man skall koppla så att elpatronen är bortkopplat när solfångarpumpen går så krävs det väl en kontaktor till det. Dessutom är det lite mer besvärligt att få till det med min solfångarstyrning eftersom den hastighetsreglerar pumpen så det går inte att koppla relä/kontaktor direkt på den matningen.....
Moderator
Överhettningsskyddet är ju oftast rent "mekaniskt" så det slår ju ut oavsett om det finns spänning till elpatronen eller inte.Professor Kalkyl skrev:Men komihåg att din solfångare slog ju ut överhetningsskyddet..... Så lite nytta kanske det gör..... Hur länge tror du det gick utan el????
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
-
- Entusiast!
Jovisst...
Men jag ville bara påpeka att man klarar sig utan elen. Som fallet blev för Roli!!! Förstår tillfullo hur det funkar. Har man inget behov av värme nattetid kan man ha den avstängd. Spelar kanske inte så stor roll på sommaren om den är med. Tanken är kanske att förlänga tiden utan pellets, stödköra med el istället vår och höst. Då gör det nog nytta att bryta elen när pumpen går. Eller vid en given temp på in eller utgående från solfångaren. Ni vet... så kall tank som möjligt osv.... Eller vad tror ni??
Men jag ville bara påpeka att man klarar sig utan elen. Som fallet blev för Roli!!! Förstår tillfullo hur det funkar. Har man inget behov av värme nattetid kan man ha den avstängd. Spelar kanske inte så stor roll på sommaren om den är med. Tanken är kanske att förlänga tiden utan pellets, stödköra med el istället vår och höst. Då gör det nog nytta att bryta elen när pumpen går. Eller vid en given temp på in eller utgående från solfångaren. Ni vet... så kall tank som möjligt osv.... Eller vad tror ni??
.///M.V.H Mattias 

Nu var det iofs så att elpatronen inte var på via huvudbrytaren större delen av sommaren. När det är 50-60 grader längst ner i tanken så är det ingen mening att ha huvudbrytaren tillslagen och höra brummet från 3-fas mätaren när den ändå inte kommer att behövas......
Den bästa lösningen hade varit att ha en pelletsbrännare som går in och värmer upp endast de översta 200-300 litrarna till säg 60-grader när så behövs för att få varmvatten. Köra brännare med underhållsglöd är inte det mest optimala då den hela tiden måste mata lite pellets för att hålla glöden vid liv.
Den bästa lösningen hade varit att ha en pelletsbrännare som går in och värmer upp endast de översta 200-300 litrarna till säg 60-grader när så behövs för att få varmvatten. Köra brännare med underhållsglöd är inte det mest optimala då den hela tiden måste mata lite pellets för att hålla glöden vid liv.
Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
En 53/57 graders termostat till till laddomaten o en brännare med on/off styrning är de löst..Roli skrev:

För de är nog ingen höjdare med sol o underhållsglöd.. De kan ju gå veckor med underhållsglöd..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Undrar om inte det var Roli:s poäng eftersom hans "gamla" A3 inte har eltändning.André skrev:En 53/57 graders termostat till till laddomaten o en brännare med on/off styrning är de löst..Roli skrev:
Den bästa lösningen hade varit att ha en pelletsbrännare som går in och värmer upp endast de översta 200-300 litrarna till säg 60-grader när så behövs för att få varmvatten. Köra brännare med underhållsglöd är inte det mest optimala då den hela tiden måste mata lite pellets för att hålla glöden vid liv.![]()
För de är nog ingen höjdare med sol o underhållsglöd.. De kan ju gå veckor med underhållsglöd..
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Det är därför som jag har elpatron som backup till solfångarna......André skrev: För de är nog ingen höjdare med sol o underhållsglöd.. De kan ju gå veckor med underhållsglöd..
Moderator
Exakt.snillet skrev: Undrar om inte det var Roli:s poäng eftersom hans "gamla" A3 inte har eltändning.
Moderator