Jag har en Baxi Eurofire (20 kW) som på sistone blivit ganska lynnig. Det senaste felet är att tändelementet inte stoppar när brännaren väl tänt och inte ens när den går tillbaks till standby. Måste jag byta hela styrenheten eller finns det någon komponent som felar?
Känslan, om man nu ska gå på den, är att reläet (50-100 kr) som ser ut vara till för tändelementet och matarskruven, borde kunna bytas utan att hela modulen med reläet byts (1500 kr) ? Relän blir ju trötta emellanåt och lägger sig till eller från beroende på.
Hittade ett snarlikt relä, men snarlikt är ju inte vad man vill ha. http://www.aliexpress.com/store/product ... 03283.html
Jag bytte tändelement nyligen eftersom det gamla gett upp. När jag gjorde det så var röret där det sitter monterat skapligt sönderbränt på ett sätt som såg ut som onormalt slitage i mina ögon. Vilket tyder på att det gamla gett upp för att det 'brunnit upp'.
I den vanliga världen skulle tändelementet stoppa när flamvakten ser ljuset. Men så sker alltså inte med min brännare just nu...

Vad tror ni? Ska jag dumsnålt beställa relän av kineserna?