Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av skalman65 »

För att kunna komma vidare med vårt förrådsbygge
så har vi börjat att prata om att byta ut px21 mot en uppåtbrinnande istället.
(detta då fallet är för dåligt)

Mina funderingar är då om man skall satsa på en
Beg som man byter alla slitdelarna på innan montage
alt
köpa en ny
Visst kan spara ganska många 1000-lappar på en beg
men man kan även ha oturen med att köpa på sig problem.
(pga bostadsort blir det troligen ett köp som bestäms över telefon i sådana fall)

med en ny så har man någon form av garanti, samt att den "senaste" tekniken etc är monterad från scratch

Vad jag har hittat så finns det väl bara två modeller.

Ariterm Bequem
Eccotech bioline 20

Har tidigare intresserat mig för Eccotechen men har nu även börjat kika på bequemen
Ett ord som väger tungt när jag sedan väljer är "bekvämlighet"

Tankar och idee'r på detta tas tacksamt imot.......
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av Cicaro »

Tja.

Jag är nog partisk men jag är nöjd med biolinen jag köpte beggad. Lättservad tycker jag utan att ja så mycket att jämföra med

Bortsett från en motorkondensator i externskruven bara tuffar den och går.

Samtidig har jag hört mycket gott om bequem utan att ha någon egen erfarenhet.

Tror båda är ett bra köp :-)
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av Roli »

Om du köper en ny eller begagnad brännare av dessa märkena så har det ingen större betydelse eftersom de har sett likadana ut i alla fall de senaste 10 åren. Det enda pluset du får med en ny brännare är garantin men den kostar skillnaden mellan ny och begagnad, vilket är måååånga tusenlappar. Det finns nog ett plus till, du vet att du får en fungerande och hel brännare. Det är en av nackdelarna med att köpa begagnat, dvs det kan vara en prima brännare som bara säljs för att annat värmesystem har monterats men kan också vara en strulande brännare.
Men det är många här på forumet, bl.a jag själv som köpt begagnade Bioline brännare och monterat dessa själv till fullt fungerande brännare. Så du har mycket hjälp att få på forumet om du beslutar dig för att köpa begagnat.
Bequemen har jag ingen erfarenhet av men tror nog att det kan vara en lika bra kandidat som Biolinen men det skall nog vara den "digitala" varianten då och inte den analoga som inte är lika lätt att trimma in, lika med svårt att gå tillbaka till gamla inställningar när man skruvar på en trimpot...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Fakta frågor om Ecotec bioline

Inlägg av skalman65 »

Har suttit och försökt att jämföra brännarna och fått lite frågor ang bioline brännaren.

När man läser på om bequem'en så har den en hel del "smarta funktioner"
men kan inte hitta någon sådan "lista"
för bioline så jag funderar om dessa funktioner finns på brännaren

Visar brännaren
*panntemp
*rökgastemp
samt kunna
avläsa pelletsförbrukning

Har sett på flera sidor att de skriver att man inte kan använda någon annan skruv än ecotec's egen,
hade hoppats på att kunna använda mig av någon av de skruvar jag redan har från PX 21:an
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av xdigger »

Brännaren visar panntemp..

Det där låter som en skröna, ecotecen klarar skruvar som drivs av 230v.... Den är nästan helt okänslig på vad du har för skruv då den inte doserar med externskruven, den har en inbyggd skruv som doserar fram pelletsmängden.

Både ecotecen och bequemen är bra brännare, dock har jag ingen erfarenhet av bequemen så den kan jag inte råda om, den har vad jag förstått ännu mer rörliga delar och två kedjor.

Ecotecen kan du köpa till lambdasond till för ca 300kr, då styr den örbränningen helt själv. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av Cicaro »

Kan bara svara för biolinen:
Det finns ingång för rökgastemp på styrboxen men med den boxen jag har (visserligen är den från 06 eller något sånt) delas fotodioden och rökgastermometern på anslutningsplinten dvs även om styrboxen klarar det har jag inte ens försökt testa med tanke på att fotodioden används för att detektera låga och jag tror att det är bättre att detektera på låga än på högre rökgastemperatur. :) Skulle personligen säga att en bra pryl med biolimen är det där med lambdasonden, fick själv blodad tand igår att flytta min sond så den kommer längre in i rökröret och kan mäta bättre efter att ha sett xdiggers mätprotokoll! (Fruktansvärt skönt att inte behöva fundera över effektuttag eller kvalite på pelletsarna.) Bequemen borde väl iofs också att gå att få lambdastyrning på?

Jag har inte ecotecs skruv och det fungerar utmärkt så det är en skröna. Jag tror jag vet varifrån det kommer dock, i manualen till styrningen för biolinen anger tillverkaren att man måste noggrant mäta att inte fas och nolla är skiftad och att skruven ska vara fast monterad till styrboxen eftersom den bara bryter fasen men alltid har nollan utkopplad till externskruven och det är ur säkerhetssynpunkt oönskat att ha fas+skyddsjord ut till skruven men ingen nolla även om det i teorin fungerar. Vilken 230vacskruv som helst som drar mindre än 550W passar.

Ska du sätta uttag och koppla in skruven på, använd apparatuttag eller ett cee-don där fas,skyddsjord,nolla alltid hamnar på samma ställe.

Kom på en smart funktion med biolinen, en smart funktion av gammal modell som min rygg älskar. Jag vill mig minna att bequemen har manöverpanelen och styrningen integrerad på brännaren? Biolinen har en låda som man sätter på väggen vilket gör att man slipper böja sig ner för att läsa av eller göra inställningar. Den "funktionen" avgudar min rygg ^^
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av Roli »

Jag skulle vilja lägga till att elektroniken mår nog lite bättre i långa loppet av att sitta en bit från brännaren (Bioline) och inte på/i brännaren (Bequem) där det blir varmare.
Men hittar du en begagnad "digital" Bequem, tycker jag inte att du skall tveka. Håll ögona på blocket efter båda brännarna och slå till på det som ser "bäst" ut, för när vintersäsongen upphör då dyker det upp begagnade brännare. Oavsett vilken du väljer så finns det hjälp att få här på forumet. Är själv färgad på vilken brännare jag tycker om, men jag har bara haft EcoTec brännare och varken sett eller klämt på en Bequem. Dock fanns den som alternativ när jag sökte begagnad brännare för 6 år sedan. Men då dök det inte upp någon digital Bequem inom "vettigt" hämtavstånd utan "bara" Bioline brännare efter en tids sökande.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Haseld
Energiprofet!
Inlägg: 402
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av Haseld »

Intressanta synpunkter i den här tråden. Jag tänker visserligen inte byte brännare nu, men alltid bra att
vara lite påläst, innan det är aktuellt.
Har faktiskt funderat på ett tag att flytta kretskortet från brännaren till en separat kopplingslåda.
Då kan man sätta den på önskad höjd och ställe, så man slipper krypa på golvet.
Nu kom Rolis tillägg om värme på kretskortet som ett ytterigare argument för en flytt. ???
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av André »

Nu är man väl lite partisk men säger bequem :wink:
Kolla efter en som redan har kedjedrift sen så kan de va idé innan du kör igång med ny impeller/sluss, har den gått mycket så kan det vara en bra investering att köpa en ny växellåda på löhr då dessa håller 45-50 ton vilket även gäller den äldre varianten där jag även fick lådras nu efter 11 år och förbrukat ca 47 ton pellets. Inte fel med ny låda på hyllan sen är det möjligen fläkten som kan va de som lämnar in men kan gå att bara byta lagren som vissa gjort för några kronor.. Jag har bytt slussvingar en gång och vände dessa nu efter 4/5 års körning men har en ny omg liggande..
En kompis kopp hade en spricka pga att han varit vårdslös vid rengöring förmodar jag men han har kört igenom 170-180 ton nu sedan april -06 och han har bytte till tredje lådan för ca 2 år sedan..
Fint att veta av en som kört mycke vad som kan hända i framtiden :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av skalman65 »

Man tackar för all input.

Det är ett enhälligt svar från er att man skall satsa på begagnat.
Funderingar där beträffande BEQUEMEN:
när började man sälja brännare med kedje-drift?
samt när vart de digitala, med andra ord hur nya bör de vara för att vara intressanta?

Hittade en BIOLINE som såldes med "nyaste" mjukvara?
Finns det "nyare" uppdateringar eller bara sälj argument?


Nu har jag en TK1B styrning monterad, då jag kör mot acctank, vad jag har sett så skall den fungera bra mot BIOLINE, nån som kan bekräfta detta
När det kommer till BEQUEM:en borde det bara vara att koppla om Tempgivarkontakten (nr 16), från den koppling jag har idag med min PX21:a till BEQUEM:ens kontakt för att vara igång, vad jag kan se är det samma kontakter för matarskruv och strömmatning.
Eller fungerar kanske inte BEQUEM:en med den styrningen.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av André »

Bequemen hette 15D från början då den blev digital, kom 02/03 men inte säker..
20D kom som 07 och fick kedjedrift sommaren 07, så sikta på en 08..
Acktankstyrning/tankdiff kom som 06, faktiskt jag som fick dom att ta fram den funktionen via mrpellets :D
Kontaktade thermia/ariterm våren 05 men de va döfött så då ringde jag mrpellets som då kontaktade snubben som gjorde mjukvaran och ca en vecka senare fick jag chipet i brevlådan utprövat av mrpellets som senare hörde av sig några ggr och kolla upp hur det funkade, mycket god service trots att man aldrig haft göra med karln tidigare.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av Cicaro »

Mjukvaran går att uppdatera i biolinens styrning och ja det finns både äldre och nyare mjukvara, den nyare är lite mer automatiserad (exempelvis kan slutanvändare inte pilla på lika mycket om man har lambdastyrning) och har stöd för tachometer i fläkten vilket enbart nyare årsmodeller av biolinen har. Är det inte en stenåldersversion av programvaran man jämför mot är det väl dock mest ett försäljningsargument :-)

Dålig på acctankstyrningar eftersom jag själv saknar extern acctank men biolinen har en ingång för att trigga brännaren på annat än bara panntemp där man har acctank som exempel (finns nog någon som kör biolinen med acctankstyrning och kan bekräfta/förneka)
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av xdigger »

Bioline har stöd för "fjärrstart" har jag för mig det heter, alltså låta acktankstyrningen styra tillslaget. En annan plus grej för bioline, den passar rakt in i din panna. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av skalman65 »

Då båda brännarna är säkra kort att satsa på så
Skapade jag en liten sammanfattning/ skillnader av "smarta" funktioner på brännarna som jag har funnit.
Tänkte fylla på allteftersom, tills man slår till och köper sig en brännare.
kan kanske även var en liten hjälp till andra som är i samma läge och skall införskaffa sig en av dessa brännare.
Ni får gärna hjälpa mig att rätta eller lägga till.


BEQUEM ------------------------------------------------------------------------------ ------- BIOLINE
Visar mer info via displayen --------------------------------------------------------------Visar bara pann temp
(temp, rökgastemp, pelletsförbrukning etc..)
All justering sker på brännaren------------------------------------------------------------Displayen sitter bekvämt på väggen.
Har utdragbar "monteringsskena"-------------------------------------------------------Monteras på svängarm.
Acc-tanks styrning i mjukvaran---------------------------------------------------------Har sep. ingång för ext. acctankstyrning
Senast redigerad av skalman65 den tis 26 jan, 2016 20:20, redigerad totalt 1 gånger.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Byta Brännare NY - BEG - VILKEN

Inlägg av Cicaro »

Monteringskena vet jag inte vad det innebär, dock har biolinen en (ranglig) arm som hjälp när man ska ta loss/satta dit brännaren om det är något sånt det handlar om:)
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Skriv svar