Pelletsförråd "långt ifrån" pannrummet

meskola
Späd planta

Pelletsförråd "långt ifrån" pannrummet

Inlägg av meskola »

Hej eminenta forum!

Bor idag i en kåk som eldas med olja i en Fokus Eko 20.

Har starkt funderat på att gå över till pellets dock stöter detta på lite patrull då pannrummet är minimailt till sin storlek.
Så i jakten på en lösning så kom jag på att jag kan bygga bulkförråd i garaget (snarare ett förråd med vippdörr).
Mitt problem är dock att jag inte är särskilt insatti området med pellets och hur dess kan transporteras.
Jag har väl räknat ut att jag skulle behöva transportera pellets ca 15 m från garage till pannrum, är detta ett problem?
Hur kan man knixa runt rören, vad finns det för begränsningar? :roll: :?:

Hur skulle ni göra?
För att ni ska förstå lite närmare:
Bild
Obs! Inget i ritningen är i skala

Tanken är att dra röret i takhöjd någonstans ifrån garget via förrådet under taket (trallen dvs) via groventrén o in i pannrummet...

Förresten är det någon som vet hur en Fokus ECO20 skulle lira med pellets?
Misstänker att man får sota o tömma ofta eftersom den är byggd för olja, men det kan jag ta,.....
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Du har två möjligheter (minst) lufttransport eller flexiskruv se diskussion: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1373
Flexiskruven kan böjas i 45 eller 90 graders vinklar med en radie om 800 mm. Skruven anpassar sig efter det hårda plaströret med böjar och allt. Tänk dock på att stigningen max får vara 45 grader annars trillar pelletsen ner igen mitt i skruven (ingen kärna/axel i flexiskruv).

Hoppas du hittar en bra väg för pelletsen. Lufttransport ligger på från ca 20 000 om du inte bygger nåt själv som några av oss är inne på.

Thermia har lite dokumentation av flexiskruv på "www.thermiapellets.se"
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

mmmm... tänk på att varje böj du har sliter på pelletsen.. själv har jag en 90 gradare och 2st 45 gradare..

Jag använder min 90 gradare som uppförsbacke & sväng samtidigt..
Det funkar kanon..

Du kan inte köra skruven genom väggen till förrådet? eller har du insprutet i förrådet på höger sida i förrådet? allt hänger lite på vad du ska ha in sprutet. Du bör ju ha ett avlångt förråd, med skruv & insprut på kostsidorna..

Enligt min installatör så kan man tumma lite på det där med 45 grader.. han hade en kund som kunde köra i 70 grader.. men det är Absolut inget man rekomenderar.. så helst 45 grader.. Endast i nödfall brantare
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
meskola
Späd planta

Inlägg av meskola »

Per-Erik skrev:mmmm... tänk på att varje böj du har sliter på pelletsen.. själv har jag en 90 gradare och 2st 45 gradare..

Jag använder min 90 gradare som uppförsbacke & sväng samtidigt..
Det funkar kanon..

Du kan inte köra skruven genom väggen till förrådet? eller har du insprutet i förrådet på höger sida i förrådet? allt hänger lite på vad du ska ha in sprutet. Du bör ju ha ett avlångt förråd, med skruv & insprut på kostsidorna..

Enligt min installatör så kan man tumma lite på det där med 45 grader.. han hade en kund som kunde köra i 70 grader.. men det är Absolut inget man rekomenderar.. så helst 45 grader.. Endast i nödfall brantare
Det är möjligt att köra skruven via väggen i förrådet, alternativt skulle att ha uppförslutet längstmed garageväggen och sedan böja det via förådet och ut i det fria innan man tar in det i huset.
Då blir alternativet att ha insputet på samma sida som skruven i annat fall (skruven genom väggen) så skulle insprutet hamna motsatt sida som skruven.
I och med att jag fortfarande "endast" går i pellets tankar så finns inga gjutna lösningar, inget förråd, brännare mm. Så detta är mest för att dryfta idéer för att komma fram till en bra lösning som inte kostar en arm och ett ben...

Om man nu kör så långt rör för att transportera pellets i, hur stor är risken för stopp? Och måste man riva halva rörsystemet för att ordna det? Är det vettigt att ha ett dagförråd inne i pannrummet eller matar man direkt till brännaren?

Sen har i och för sig den tanken slagit mig att flytta ut pannan till förrådet och köra en kulvert till huset o sätta en acktank med VVB där pannan tidigare var placerad. Det skulle helt klart bli dyrare, eftersom jag skulle behöva investera i acken, ny skorsten och allt rörböjarjobb. Men det skulle bli bekvämt.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

finns det ingen möjlighet för dig å ha bulkförådet utanför pannrummet ?
utomhus
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
meskola
Späd planta

Inlägg av meskola »

ingemar_o skrev:finns det ingen möjlighet för dig å ha bulkförådet utanför pannrummet ?
utomhus
Tyvärr inte, pannrummet är så dumt beläget att det är placerat utan kontakt med någon yttervägg. Och den närmaste väggen är efter badrummet bredvid pannrummet. Dessutom sä är det vår altan och jag har ingen lust att placera ett bulkförråd där, förstör liksom känslan när man sitter o dricker sin morgonkaffe i morgonsolen... :wink:
zetor
Ungskog

Inlägg av zetor »

Ta ritningen med dej och besök en butik som säljer lantbruksförnödenheter, det som fungerar för spannmåls och fodertransport fungerar troligen också för pellets. Det finns säkert flere olika alternativ att välja bland, kan dock vara svårt att hitta billigaste och bästa.
meskola
Späd planta

Inlägg av meskola »

zetor skrev:Ta ritningen med dej och besök en butik som säljer lantbruksförnödenheter, det som fungerar för spannmåls och fodertransport fungerar troligen också för pellets. Det finns säkert flere olika alternativ att välja bland, kan dock vara svårt att hitta billigaste och bästa.
Tack för tipset... Det ska göras under nästa vecka så får vi se vad vi för tips därifrån...

Sen brukar ju inte billigast och bäst gå hand i hand (har jag hört... :wink: )

/markus
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Bulk bilen får du inte heller glömma..

han bör dra så kort slang som möjligt.. vissa leverantörer drar max 25 meter.. andra 30 meter.. dock så brukar det komma ett extra tillägg om han måste dra slang över 15 meter..

Risken för stopp är nog inte så stor.. skulle tro att den kan hända i början.. men har man klarat att tömma förrådet 1 gång så är man nog ganska Safe..

Blir det stopp så blir det nog i botten skruven i ditt förråd.. skulle jag tro. något främmande föremål som hammlat där kanske?

Rören sitter i hop med skruvar så det är relativt enkelt att lossa på rören då borde du få loss ev stopp. det värsta är dock att du har ett fullt förråd & det blir stopp... och stoppet ligger just i botten skruven...
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Det går bra att ha flexislang lodrät.. (Kärnlös)

Men inte vid inmatning eller utmatningen.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Tobben skrev:Det går bra att ha flexislang lodrät.. (Kärnlös)

Trillar inte pelletsarna tillbaka ner och stoppar transporten?? :?
Senast redigerad av Stugsittaren den lör 22 okt, 2005 15:23, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

zetor skrev:Ta ritningen med dej och besök en butik som säljer lantbruksförnödenheter, det som fungerar för spannmåls och fodertransport fungerar troligen också för pellets.
Det kanske inte är så enkelt. Tänk på att pelletsarna inte tål samma fysiska behandling som foder eller spannmål. 8)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev: Det kanske inte är så enkelt. Tänk på att pelletsarna inte tål samma fysiska behandling som foder eller spannmål. 8)
En kompis förlängde sin janfire skruv 1 meter med kornskruv o de gick inte... Dom skruvarna har inget mellanrum till ytterröret så de blir stopp då pelletsen kommer iklämm.. Om motorn orkat så skulle det blivit mycket mald pellets=mycket spån..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
Tobben skrev:Det går bra att ha flexislang lodrät.. (Kärnlös)

Trillar inte pelletsarna tillbaka ner och stoppar transporten?? :?
Pelletsen trillar inte tillbaka men det går betydligt tyngre.. Sen är det större påfrestningar på spiralen o de smäller en del då pelletsarna klämms sönder mellan spiral o slang.. Biona har denna lösning men lämnar ingen garanti på skruvar längre än 2 meter nu mer.. Kanske problem med hållbar heten.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:En kompis förlängde sin janfire skruv 1 meter med kornskruv o de gick inte... Dom skruvarna har inget mellanrum till ytterröret så de blir stopp då pelletsen kommer iklämm..
Jag hade tänkt att använda en rak foderskruv som inte har mellanrum mellan skruv och rör. Det borde fungera om man i slutet på öppningen har en mjuk gummilist som puttar bort pellets innan de kläms sönder eller vad tror ni?
Skriv svar