Nya Biomatic +20i

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Nya Biomatic +20i

Inlägg av André »

http://195.67.82.150/ariterm/BM+20i40i_150909_SE.pdf
Ser onekligen ut att va en fin panna men inte hittat så mycket info om den än, Men den är lamda styrd och justerar både matning/fläkt för optimal förbränning så de spelar ingen roll pelletskvalite el 6/8 mm pellets..
Hittar det inte nu men tyckte mej se att den va effektstyrd vilket borde innebära att den ger den effekt som bostaden kräver steglöst?
Tråkigt bara att den kommer 10 år försent och att priset ligger på 69000:- vilket tex är 7000:- mer än vad man kan få ctc inverterstyrda berg/jordvärmepump 2,5-12 kW som verkar va en riktigt smart vp som fått det jag efterfrågat tidigare men värmepumpsfolket avfärdat som omöjligt, Den går docka till acktank som värms av sol/pellets/ved/olja och den shuntar bara in från acktanken då den är varmare än vad behovet är och stänger bort acktanken då tempen blir för låg.. Då jobbar vp mot "rätt" vattenvolym hela tiden så det bör vara det optimala valet för en tidigare ved/pelletseldare som redan har system med acktank ev med solfångare.. Har man inte eldat jobbar vp som ett bra vpsystem annars funkar de som tidigare uppvärmningssystem :D Men de kanske inte blir så mkt använt ved/pellets men sol får ju gå samt att man har ett reservsystem :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JensS
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 10 jan, 2016 09:31

Re: Nya Biomatic +20i

Inlägg av JensS »

Jag har en som varit i drift enpar dagar. Den startade snällt men jag behöver justera effektstegen lite samt hystereserna, tycker den pausar på tok för ofta men det är ju som sagt bara en fråga om justering. Om jag förstått det rätt så går den inte helt steglöst utan använder effektsteg precis som tidigare. Den stora skillnaden är lambda på både bränsle och luft samt om jag förstått det rätt även justerar in mot hög och låg. Här verkar hög vara 20kW och låg kring 15kW men de skall justeras ner drastiskt och där är de gamla trådarna mycket värda. Web-lösningen är grymt smidig och man har alltid koll på alla parametrar och värden även från andra sidan världen..

Återkommer när jag har mer erfarenhet av den.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nya Biomatic +20i

Inlägg av André »

Intressant att en användare finns :D
Torde väl gå aktivera min läget oxå?
Måste man göra en grovinställning på matningen i dom olika effektstegen?
Så att effektspannet är 6-20 kW mot 8kW som min tidigare, så finns 3 steg kanske typ 6/12/20 kW skulle bli riktigt bra.. Iof behöver man inte 20 kW så kan man ju nöja sej med runt 12-15 kW i hög typ 6/10/14 kW..
Skriv gärna mer om hur de funkar :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar