Ingen direkt pelletsfråga men ändå.
Har en lång o låg radiator i vardagsrummet som jag inte blir klok på. Radiatorn "består" av tre delar som liksom sitter ihop. Inlopp efter termostat till mittendelen och utlopp med avstängningsskruv från mittendelen. Avluftningen sitter på mittendelen (andra änden). Problemet är att det blir bara varmt i mittendelen. Provat att lufta på flera sätt, vatten kommer direkt. Hur funkar såna här "element"? Vad kan vara fel?
Radiatorfråga...
Radiatorfråga...
Ecotec A3 CTC 265B -73.
En bild säger mer än tusen ord, om det går att fixa. Prova med www.byggahus.se forum
Hej,
Påminner om vårt enrörs/seriell system
nåväl, har dina andra element samman konstruktion med anslutning ?
Själva har vi ett fel dimensionerat system
, i dessa enrörsys. går returvatten från 1:a till 2:a elementet o.s.v. vilket kräver ett större element "2" ....
Ett rum kallar vi för "iglo", det ligger sist i sin sling.
Har "felet" alltid funnits så länge ni bott där ?
Min tanke är om man efterhand bytt cirk. pump och tagit en mindre med för lågt flöde ?
Finns det justering på er pump, själv fann jag en mek. just. på vår Grundfos härom dagen
.
Ett annat "fel" är obalans mellan slingorna p.g.a. dimension/längd skillnad.
Detta ska kunna avhjälpas med justerventil på returen, enl. utsago från "sakkunnig"
//P
Påminner om vårt enrörs/seriell system

Själva har vi ett fel dimensionerat system

Ett rum kallar vi för "iglo", det ligger sist i sin sling.
Har "felet" alltid funnits så länge ni bott där ?
Min tanke är om man efterhand bytt cirk. pump och tagit en mindre med för lågt flöde ?
Finns det justering på er pump, själv fann jag en mek. just. på vår Grundfos härom dagen

Ett annat "fel" är obalans mellan slingorna p.g.a. dimension/längd skillnad.
Detta ska kunna avhjälpas med justerventil på returen, enl. utsago från "sakkunnig"
//P