Effecta 222 shuntautomatik

Skriv svar
magnuslarsson72
Ungskog

Effecta 222 shuntautomatik

Inlägg av magnuslarsson72 »

Har en nyinstallerad Effecta 222 med shuntmotor, inne- och utegivare.
Får inte till inställningen av önskad innetemp. När jag kommer till den inställningen i menyn så kommer det bara en graf som jag inte fattar vad den visar...
Nästa bekymmer som förmodligen är kopplat till det första är att jag fattar inte vad som styr framledningstempen. Kan det vara så att om förvald innetemp (som jag då vill ändra) är högre än aktuell så går den på utegivaren och vald tempkurva. Om aktuell innetemp är högre än förvald så går den på lägsta valda framledningstemp..
Mycket tacksam för svar annars får jag väl slå Effecta en signal imorgon.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Effecta 222 shuntautomatik

Inlägg av Stegatorparn »

Beroende på hur välisolerat huset är, väljs en värmekurva.
Utegivaren styr sedan framledningstemperaturen efter den kurvan.
Finns det en rumsgivare inkopplad, finjusterar den framledningstemperaturen till inställd rumstemperatur.
Vad jag förstår går det också att styra innetemperaturen med endast rumsgivare, vilket väljs i menyn innegivare.

Hus byggda före 1975 har i regel ett högtemperatursystem, välj kurva 60.
Är huset byggt senare, välj kurva 45 som utgångsvärde.

Rumstemperaturen ställs med knapparna och grafen är en loggning av temperaturen om jag förstått det rätt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
magnuslarsson72
Ungskog

Re: Effecta 222 shuntautomatik

Inlägg av magnuslarsson72 »

Ibland är svaret för analogt och enkelt.. Det var det där med att välja innetemp med knapptryckningar som ställde mig. Det kanske går men när jag kommer till tempgrafen så kan jag med knapptryckningar bara flytta en markör längs grafen - inte ändra innetempen. Nåväl - innegivaren går att ställa genom att vrida på. Så ställer man innetempen. Kom precis på det och har provat. Tack för ditt svar Stegotorparen!
Skriv svar