Hur brinner pellets utan fläkt?

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Hur brinner pellets utan fläkt?

Inlägg av rod02 »

Hur brinner pellets utan fläkt? I tex pelletskorg. I mina tester inget vidare. Tändvätska förbättrar. Skall man behöva ta till fläkt?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Hur brinner pellets utan fläkt?

Inlägg av Honda »

I min kamin brinner 4-5 kg pellet alldeles utmärkt i ca 4 timmar. Knepet är att korgen ska sluta tätt mot rostret så primärluften tvingas genom glödbädden och kaminen bör ha möjlighet att justera primärluft och sekundärluft. De sista två timmarna behövs betydligt mer primärluft och sekundärluften kan då också minskas annars kyler den bara kaminen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Hur brinner pellets utan fläkt?

Inlägg av johano »

Mina erfarenheter av pelletskorg i kamin:

* rätt svårt att tända, kräver tändvätska + tålamod
* när det väl brinner så brinner det lugnt och fint
* när det brunnit ut, fyll INTE på med ny pellets ovanpå glödbädden.

Brinntiden på den korg jag hade var ca. 1-2timmar (mot säljarens angivna 3-4timmar),
så det blev aldrig av att vi använt den mer än ett par gånger ... kör numer med ved i kaminen istället.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Hur brinner pellets utan fläkt?

Inlägg av Honda »

En skvätt lampolja och en tändsticka direkt på så har det aldrig misslyckats. Tändvätska kan nog brinna upp för snabbt misstänker jag. Men för att få lång brinntid så krävs en tät kamin med exakt justering av primär och sekundärluft och ett visst spring för att justera då och då (och en bra pelletkorg som fungerar i kaminen). Släpper man på så mycket luft att den klarar sig själv utan att sota i nåt skede så brinner det upp ganska fort och värmer inte speciellt mycket heller. Ved är betydligt roligare och billigare.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar