Pelletsbrännare / Blanksot

Skriv svar
hala
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 okt, 2015 09:56

Pelletsbrännare / Blanksot

Inlägg av hala »

Hej

Har installerat en ny Eurofire i en CTC V25 FK. Efter intrimning syns ingen rök ovanför skorstenen men tubernas ovansida blir blanka och svarta (ca 0,1 mm skikt som att de var målat. Rökgastemperaturen något låg 140 gr. Bör man ta ut någon del av keramiken? Brännaren sitter i vedluckan.
Kan få samma problem vid vedeldning trots 220 gr rökgastemperatur (veden torr). Kör brännaren utan acktankar. 85 gr drifttemp och 18 gr hysteres. Sotaren har aldrig klagat men jag är bekymrad för det jag tror är blanksot.

Hazze
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletsbrännare / Blanksot

Inlägg av Stegatorparn »

Kollat så det inte drar tjyvluft någonstans?
Askluckan, dragluckan, sotluckan, sekundärluftventil?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
hala
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 okt, 2015 09:56

Re: Pelletsbrännare / Blanksot

Inlägg av hala »

Hej

Tack för tipset. Skall testa med en packning men springan där tjuvluft kan komma in är kanske 1*2 mm. Funderar på om den tjära som alltid bildas på väggarna i vedutrymmet vid vedeldning kan vara boven. Jag har inte tagit ut någon keramik vid pelletsdrift, bör man göra det? Någon som har erfarenhet om CTC V25 kräver ökad fläktkapacitet från pelletsbrännaren?

Hazze
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pelletsbrännare / Blanksot

Inlägg av Eldvin »

Tjäran i veddelen efter vedeldandet bör torka och lossna.Tjäran i tuberna beror troligen på att pellets ramlar ner på botten av pannan och ligger och pyr.Så vida inte din brännare är helt fel inställd.
hala
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 okt, 2015 09:56

Re: Pelletsbrännare / Blanksot

Inlägg av hala »

Tack för svaren.
Det som jag inte förstår är att det normalt alltid finns glöd kvar i brännaren och i pannan efter nedeldning men fläktspjället är stängt och ingen tjuvluft kommer in! Är inte detta en miljö som skapar blanksot? Bör det inte komma in lite luft för att inte denna "pyreldning" skall fortgå. Verkar som detta är mitt problem, medan förbränningen fungerar bra. I min gamla Roslagsbrännare fanns inget fläktspjäll och där bildades inget blanksot. Någon som vet om någon annan brännare än Eorofire är bättre? Har sneglat på Ulma Basic!
Hazze
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletsbrännare / Blanksot

Inlägg av Stegatorparn »

Prova med att öka renblåsningstiden vid nedeldning så pelletsen brinner ut samt minska nivån på ljusindikeringen vid "renblåsning stopp".

Min brännare håller på tills flammorna slocknar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar