Jag äger en Vedolux 40 UB. Den har gått bra och den eldar på men tycker den eldar på lite väl bra.
Har 2 element i källaren som blir grisvarma. Spelar ingen roll vad jag sätter det ena på, den pumpar ut värme ändå. Skruvat av och testat termostat och den verkar fungera men det spelar fortfarande ingen roll hur jag skruvar den, utan värmen kommer ändå.
Det andra elementet som står på toaletten i källaren har ingen fungerande termostat så kan mer köpa att den blir svinvarm.
Mina frågor är, kan man stänga så att pelletspannan endast värmer vattnet i vattentanken och inget annat? Går lixom 1 påse pellets om dagen som det ser ut nu och det är inte hållbart när det är såhär varmt.
Min andra fråga är hur ökar jag vatten trycket? Svarta pilen står på alldeles för lågt tryck, den ska väl stå på samma som den röda?
Vad har jag för underhåll på pannan förutom att tömma aska och rensa eldningsrör?
Vet även inte om det är slangen på bilden som ska kopplas till kran för att fylla på trycket. Och är det bara att fylla eller hur ska man ha koll när det är fullt?
Bifogar bilder så ni kan se hur mitt system ser ut. Säkert för många, men jag är som sagt noob.