Vilken panna har jag? konvertera?

Skriv svar
m.wiklund
Frö

Vilken panna har jag? konvertera?

Inlägg av m.wiklund »

Hej

Jag har köpt ett nytt hus. I det externa pannrummet står en stor röd nibe combi. Det är det enda som står på den, ingen alpha eller vx, bara combi. Just nu drivs den endast av elpatron eftersom pannans Oljetank var i för dåligt skick och togs bort innan jag köpte huset. Finns det någon manual att få tag på till denna panna. Är den lämplig att konvertera till pelletspanna? Vilka brännare passar? Har den varmvatten slinga? Ge mig all info jag kan få, och förslag på konvertering. Är själv helt novis i detta ämne.
m.wiklund
Frö

Re: Vilken panna har jag? konvertera?

Inlägg av m.wiklund »

Här kommer en direktlänk till bild på pannan: http://www.ladda-upp.se/bilder/jqbuebgiffqmat/
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

En manual för din panna finns här http://www.nibe.se/nibedocuments/10949/011706-6.pdf

Pannan kräver en framåtbrinnande brännare som kan placeras antingen i oljeluckan eller veddelen.
Oljeeldstaden har mindre askutrymme än veddelen, så räkna med asktömning varje vecka.

Vedeldstaden är rymligare och har långa rökgasvägar, så det borde inte bli någon större skillnad i verkningsgrad. Man kan tillverka turbulatorer själv av hålband och sticka in i tuberna för att öka verkningsgraden.

Sedan beror det på om du tänker elda med ved ibland. Då är det kanske inte så lämpligt att det sitter en brännare i vedluckan.

När det gäller brännare, har jag provat Viking Bio och Biobjörn. Jag skulle inte tveka i valet då den senare är betydligt modernare och driftsäkrare. Letar du efter begagnat kan du hålla utkik efter Viking B16 GL med tryckluftsuraskning, inte att förväxla med Viking Bio som är en helt annan brännare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
olle54
Fröträd

Inlägg av olle54 »

Du har PM.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Reklm får vi nog alla. Så veddelen kan vara bra att spara.... Själv vill jag ha en extra oljelucka. Mest för att leka med den gamla riellon :-p .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar