Dags för nytt brännarrör?

Jakob_019
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 21:28

Dags för nytt brännarrör?

Inlägg av Jakob_019 »

Såg igår när jag sotade ur brännaren att det följde med metallflagor med sotet. Kollade noga och längst in i röret på bägge sidor, där sotkakan brukar ligga är det bortbränt någon mm eller två av metallen. Jag har inte haft så stor koll på hur det sett ut tidigare men är det ett tecken på att det är dags för ett nytt rör eller är de bara att elda på tills det går hål? skulle tro att det bränt igenom halva godset.
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dags för nytt brännarrör?

Inlägg av Stegatorparn »

Ha koll och byt röret snabbt när det blivit ett litet hål.
Att köra med hål i brännarröret kan medföra deformation av yttre röret.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jakob_019
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 21:28

Re: Dags för nytt brännarrör?

Inlägg av Jakob_019 »

Jag får hålla koll vid varje sotning då. Dom verkar ju vara riktigt dyra 2800:- är de billigaste jag sett, men de kostar ju med gamla grejor:P
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dags för nytt brännarrör?

Inlägg av Olle45 »

Lite info
Pellets brännarens delar som kommer i kontakt med höga temperaturer är oftast tillverkade av dyr eldhärdigt material !
För att förlänga hållbarheten på dessa delar gäller att luftöverskottet inte är för stort !!
Luft och mängd pellets som skall för brännans ska vara i harmoni för att verknings graden ska vara bäst !
För stort luftöverskott ger högre temperatur som kan skada / korta livslängden på de delar som berörs av höga temperaturer !
För stort luftöverskott ger samtidigt större värme förluster = ökad pellets åtgång !!
----------------------------
Dragbegränsaren är inte så viktig vid mildare årstid eftersom skorstenens drag är lågt eller nära 0 Pa i undertryck..
men blir det kalla nätter ökar dragförhållandet som kan ge behov av dragbegränsare just för att minska svängningar
i förbrännings luftflödet..
--------------------------
Tänk på att installera en lättdriven dragbegränsare av rätt storlek den ger mest besparing och mindre risk för driftstörningar.
Tillverkar rökgasutrustning
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Dags för nytt brännarrör?

Inlägg av Erik_73 »

olle45 har du något belägg eller studie på det där med ett för högt luftöverskott ger höga temperaturer?....självklart får man låg temperatur vid ett luftunderskott då det brinner dåligt utan tillräcklig mängd syre.....hur pass högt måste luftöverskottet vara för att få en kraftig temperaturökning?

mina mätningar av förbränningstemperatur visade på relativt små skillnader mellan 5-13% luftöverskott, det jag fick största temperaturökningarna av var att öka effekten......mitt råd för att få saker att hålla så bra som möjligt är att försöka elda på så låg effekt som möjligt med hänsyn till vad anläggningen klarar av samt hushållets komfort
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dags för nytt brännarrör?

Inlägg av Olle45 »

Hej Erik
Att luft överskott ger högre förbrännings temperatur är jag inte bara 100% säker på det är helt sant också !!
Sedan beror det lite på om all förbrännings luft går igenom glöd härden som påverkar förbrännings temperaturen !!
Det skall ju finnas sekundär luft som säkerställer att lågans toppar får den syre som behövs,
sekundär luften påverkar inte själva glöd härdens temperatur utan totala för brännings verknings graden.
-----------------
Vill tillägga..
Om en viss bestämd mängd pellets in trimmas anpassas luftmängd för att få till rätt verkningsgrad och miljövänligare
förbränning / ( instrument in ställd brännare )
Ökas förbränningsluften ökar också förbrännings temperaturen
---------------
Vill vi sedan öka effekten igenom ökad mängd pellets som skall förbrännas / timme
klart att förbrännings temperaturen ökar i och med ökat effekt uttag / timme...
----------------
Men det jag vill på peka är att i alla inställningar med rätt intrimmad bränsle/förbrännings luft ger förbrännings temperatur
som bestäms av mängd bränsle som ska förbrännas / tidsenhet.
Ökas förbränningsluften mer än det inställdavärdet ökar också förbrännings temperaturen som kan uppgå till skadligt hög
nivå.
Tillverkar rökgasutrustning
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Dags för nytt brännarrör?

Inlägg av Erik_73 »

Dom temperaturökningarna som jag fick fram var så pass små, vid låg effekt är det svårt att uppnå tillräckligt hög temperatur oavsett hur man justerar luften, nu går det ju inte justera primär och sekundär individuellt och det har ju en viss inverkan......det var bara över 8kW som jag började komma upp i temperaturer som börjar kunna vara skadligt för materialet, vid 12kW var det inga problem att komma upp i temperaturer som är skadligt även för MA253 materialet
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Dags för nytt brännarrör?

Inlägg av Olle45 »

Det är helt rätt att risk för skadligt högtemperatur är nära noll vid låg effekt / tidsenhet
Samma gäller vid mild årstid att skorstensdraget är noll då skorstenen inte håller någon större temperatur skillnad
mellan rökgastemeratur och ute temperaturen som skapar draget.
-----------------
I nuläget vet jag inte hur värmehållfast Avesta 253 MA är ....
Gammalt nr sis 2361 som står för eldhärdigt rostfritt ska vara samma som 253 MA
------------------------------
Tillverkar rökgasutrustning
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Dags för nytt brännarrör?

Inlägg av Erik_73 »

Skalningstemperaturen för 253MA ligger på 1150grader om jag inte minns fel, att köra brännarna på hög effekt är det som sliter absolut mest på delarna och förkortar livslängden, visst har luftöverskott en liten inverkan men det som har största inverkan är vilken effekt brännaren körs på
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
jumpingtiger
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:58

Re: Dags för nytt brännarrör?

Inlägg av jumpingtiger »

Hej Erik!
Vilka temperaturskillnader handlar det om vid 12+kW ? Jag kör på ca 14kW och är nyfiken på vilken temperatur den ligger på... Jag är ganska miljömedveten och skulle vilja hamna på 900-1000 grader egentligen. Fast även ha bra ekonomi.
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Dags för nytt brännarrör?

Inlägg av Erik_73 »

Har aldrig provat maxtemperatur, vid ca 12kW avbröt jag när tempen gick upp till 1170grader, går säkert få upp den ytterligare men ville inte testa gå högre då jag inte vill utsätta brännaren samt tempgivaren för mycket högre temperatur under någon längre stund....nu är ju dessa mätningar gjorda på min brännare så det skiljer ju en del mot andra, vid 8-9kW så fick jag maxtemp på ca 900grader....är det gjort någon rökgasmätning på dina inställningar jumpingtiger?.....väldigt låga halter CO tyder på en hög förbränningstemperatur, för hög halt CO så är tempen för låg.....för hög förbränningstemp är inte bra för brännare samt bildandet av Nox
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Dags för nytt brännarrör?

Inlägg av Roli »

Erik_73:

Ovanstående inlägg ger inte mycket att "ta på" då du konsekvent vägrar att tala om eller att fylla i din profil med uppgifter, så att vi alla kan se VILKEN utrustning som vid en viss temperatur ger uppmätta värden.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Dags för nytt brännarrör?

Inlägg av Honda »

Det jag saknar är var och hur temperaturen mätts upp. En viss uppmätt (medel) temperatur i en enda mätpunkt säger något men inte speciellt mycket, och för oss som inte vet något om var den mätts upp säger det nästan ingenting. Avgörande för slitaget på brännaren är ju temperaturen i själva materialet. Har du försökt mäta upp det med proben anliggande mot brännkoppen på olika platser eller mäter du mitt i lågan, eller i glödbädden eller i lågans spets? Högst temperatur bör det ju vara i lågans spets (beroende på hur mycket pannan kyler av lågan), men den är ju också utanför brännkoppen så det har mycket med verkningsgrad och miljövärden att göra men säger inget om slitaget på brännaren.

Angågende luftöverskott=hög förbränningstemperatur och högt slitage så är min tolkning att normalt har man luftunderskott i brännkoppen/röret, vilket gör att temperaturen hålls nere, och slutförbränningen sker med sekundärluft utanför brännaren där maxtemperatur uppnås. Har man för mycket luft så får man fullständig förbränning med maxtemperatur redan inuti röret, sedan gör sekundärluften inget annat än att den kyler ner rökgaserna och stjäl energi. Resultatet är alltså kallare rökgaser, men lokalt inuti brännaren skadligt hög temperatur.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Dags för nytt brännarrör?

Inlägg av nyman »

Precis det är min ide också. Ska man mäta så räcker det inte med att mäta nere i pelletsglöden utan längre upp där värmen är högst. Varje brännare har sina egenheter och släpper in förbränningsluften på olika sätt på olika platser så komma med några breda generaliseringar är helt meningslöst.
Rätt inställningar har bibehållit lågriktaren på min brännare helt intakt i 8 år. Då är den gjord av sämre material än Avesta 253. Har sett dem som bara eldat utan att justera in brännaren som fått hål i lågriktaren redan efter 4-5 år. Då har de sannolikt haft ett luftöverskott som fått den varmaste förbränningspunkten att flyttas in under lågriktaren.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Dags för nytt brännarrör?

Inlägg av Erik_73 »

Proben var monterad precis i utloppet av lågriktaren, blir mätningar inne i brännkoppen senare, har inte haft keramiköverdragen prob tidigare som är tänkt att placeras inne i brännkammaren
Senast redigerad av Erik_73 den mån 11 maj, 2015 23:06, redigerad totalt 1 gånger.
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar