Vattenläcka, Comet panna, temp fort höjas förbi 95 grader

Skriv svar
biggles34
Gallringsobjekt

Vattenläcka, Comet panna, temp fort höjas förbi 95 grader

Inlägg av biggles34 »

Fick en mindre vattenläcka i pannrummet, nålstort hål i slang med resultat att vatten sprutades över panna och brännare under kanske 10-15 minuter.

Stängde av allt via proppskåpet och torkade upp, runnit ner vatten in i brännarröret, brännkammaren och ovtanpå pannan men innanför manöverpanelen såg allt torrt ut.

Efter detta höjs värmen även långt efter brännaren slutat vid ~70 grader, upp till att automatsäkringen slår av allt vid 95 grader. Om jag timmar efteråt återställer kan jag se tempen visa runt 80 grader och igen ökas temp "av sig själv" till förbi 95 grader igen

Inställningen satt på bara brännare, men jag ser inte någon annan förklaring än att elpatronerna drar igång av sig själv iaf eller är jag fel ute? Effektlampan visar inte att patronerna går igång men fundrar om det inte är fel. Kan det vara programeringen som skitit sig?

Tänkte som nästa steg koppla ut patronerna helt, eller är jag ute och cyklar?
Kanske borde kalla på reparatör direkt, känns än så länge som ett luddigt problem som kan ta timmar att felsöka med ganska hög kostnad som resultat.
Viking Bio med Comet panna, 152 kvm
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Vattenläcka, Comet panna, temp fort höjas förbi 95 grade

Inlägg av Stegatorparn »

Kan ju ha kommit fukt på något av kretskorten.
Har du något kopplingsschema så underlättas felsökningen.
Elpatronernas kontaktorer måste ju styras från någon temperaturgivare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jumpingtiger
Prima virke

Inlägg av jumpingtiger »

Låter som elpatronerna har fått lite spratt, och med dem är det nog styrningen som blivit knas.

Även om du felsöker själv och hittar felet kommer det nog krävas en reparatör för att åtgärda problemet, samt kolla om resterande elkomponenter klarade sig eller inte.. Jag skulle krupit till korset för att ändå få domen att dom vill att man köper ny panna..

Sitter du på en gammal trotjänare eller?
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
biggles34
Gallringsobjekt

Inlägg av biggles34 »

Tack för svar!

Kollar på kopplingsschemat
Brännaren slår ifrån sig av sig själv vid vanlig temp, kan det vara olika kretsar för temp givare åt elpatron och brännare?

Gammal och gammal, Comet pannan insteallerades 2005 med Viking Bio
Bytt ut lite delar på brännaren sen vi köpte huset, senast inre gavel till brännarröret. Blev förvånad hur enkelt det var, märks de som gjort den har tänkt utifrån servicesynpunkt från början.

.....
Skulle igentligen inte ha hemskt mkt emot att byta panna mot en av de nya med stor asklåda, tillsammans med ny brännare som rensar sig själv och pelletsförråd. Tydligen ska det, teoretiskt sett?, räcka med rensa en gång i halvåret. -Kanske bara inte just i år då, vi har redan utgifter nog när vi ska bygga ut huset
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Brännaren och elpatronerna har var sin inställningsratt i panelen, så ja, dom har säkert var sin termostat och styrs separat.

Antar att du provat slå av strömbrytaren för elvärme längst till höger i panelen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
biggles34
Gallringsobjekt

Inlägg av biggles34 »

Japp, vredet står på enbart *brännaren* men patronen går likförbenat
biggles34
Gallringsobjekt

Inlägg av biggles34 »

Uppdatering
Utifallat någon annan får liknande problem.
Ringde installatör och de hänsvisar till elektriker för denna typ av fel, känns som felsökning av för elektriker okänt kretskort blir dyrare än att köpa nytt.

Värmebaronens support hjälpte mig med att via menyvalen stänga av elpatronerna, men det verkar som det är fel på ett relä på kretskortet så 7,5kW kretsen är alltid på.

Finns en förbikoppling av brännaren till en annan separat termostat för att komma förbi helt trasigt kretskort, Hjälper mig delvis då 7,5kW patronen kör på hela tiden.
Lösning för mig -tills jag fått ut en nytt kretskort- är att koppla brännaren på reservtermostaten och koppla ur elpatronen helt. Enbart att göra under överseende av godkänd elektriker förstås

Så till varför det hände då, bjuder på några skratt så här mitt i veckan
Använt pannrummets kran till vattenslangen sen vi köpte huset pga förra ägaren matade trefas 380V till garaget precis under vanliga utkastaren (numer HELT vattenfri, inget rör till den).

-Det blev en dyr tralltvätt inför sommaren, ny utkastare hamnade just högre upp på åtgärdslistan :roll: :roll: :roll: :oops: :oops: :oops:
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Med lite tur så kanske det bara behövs byta relä. Om det har skruvanslutningar så borde du enkelt kunna ta bort det (rita hur det var anslutet) och funktionstesta det. Är det fastlött så är det lite besvärligare.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
biggles34
Gallringsobjekt

Inlägg av biggles34 »

Toppenide, tack!
Hur funktionstestar jag ett relä dock?

Fastlött på fyra ställen, RFH34024
http://datasheet.octopart.com/RFH34024- ... 983692.pdf

Säger Coil resistance 1440 Ohm +/- 10%, alla utom det ett relä ligger där medan det sista har ca 1000 Ohm

Direktcitering borttagen, använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Foeumet blir då både svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator.
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Vet du vilket/vilka reläer som är till elpatronerna?

Om det är fastlött så hade jag inte tagit bort det för att mäta, i alla fall i och med att spolen verkar ok. Är du skapligt van vid en multimeter (slinter inte) så kan du mäta med pannan igång. Börja då i såna fall med att mäta spänningen mellan styrbenen. Beroende på läget hos termostaten som styr elpatronen bör du få antingen ca 0v eller 15+ volt där. Om den växlar som den ska så mät även så att växelspänningen mellan de andra två benen växlar mellan 0 och många volt (eventuellt 230v).
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Du kan börja med att testa om kontakterna i något relä bränt ihop.
Gör pannan strömlös och ohm-mät mellan varje relä´s kontakter.
Reläerna är normalt öppna och instrumentet skall visa oändligt motstånd.
Blir det väldigt lågt motstånd kan man utgå ifrån att reläet bränt och behöver bytas.

Jag har lite svårt att tro att vatten/fukt har medfört att reläkontakter bränt ihop.
Troligare att vattnet orsakat kortslutning i några transistorer så något/några reläers spolar får spänning hela tiden. Ett sådant fel är svårare att felsöka om man inte är van att jobba med elektronik.
Skriv svar