Har för första gången på 14år fått lite problem med min brännare.Förra veckan så märkte jag att tändelementet var paj,så jag tog det som jag hade i reserv.Satte igång brännaren och väntade på att den skulle komma igång.Efter en stund så sa det POFF och den stannade.Trodde naturligtvis att nu är brännaren kaputt och med det problem med värme och varmvatten.Märkte vid koll att en säkring hade gått(10A) i skåpet.Bytte och mekade isär brännaren och märkte att nya tändelementet hade gått sönder direkt.Nu var det ju naturligtvis storhelg på G,så inga reservdelar i sikte.Har beställt två nya som kommer förmodligen på onsdag.Nu har jag tänt brännaren manuellt sen i torsdags och det funkar om jag tänder morgon och kväll.
Nu till frågan:hur funkar triacen som hör ihop med tändelmentet.Har under uppstarten mätt med multimetern på anslutningarna som elementet normalt är anslutet till och då haft 231V.Går ner till 227V när fläkten startar lite.När den sen gått en stund så klipper den av strömmen och det är väl den tid som elementet normalt glöder.Sen går brännaren normalt tills termostaten slår av vid 82 grader.Man har varit som en vedeldare över helgen
Det är lite brummande från triacen när den är igång,så jag undrar om det är nåt fel på den och när jag sätter dit elementet så händer det samma kortslutning
Jag har denna triac som är den blå burken.En ny kostar 1000kr så jag hoppas att det inte är nåt fel på den.