Termostatfråga

Skriv svar
PersonA
Ungskog

Termostatfråga

Inlägg av PersonA »

Trots att termostaten är inställd på 75 grader C så slår den ifrån på 60. Jag gissar därför på att den har gjort sitt och behöver bytas. Termostaten har överhettningsskydd och jag antar att jag då måste ha en som också har överhettningsskydd precis som den gamla. Vilken termostat kan passa mig?

Jag har hört att TK1A är bra, skulle den kunna ersätta den gamla? Conrad.se har också en som är omskriven här på forumet till 399 kronor...
nyman
Pannrumstomte!

Re: Termostatfråga

Inlägg av nyman »

Om du i profilen anger exakt vilken panna och vilken brännare du har så slipper vi tjugo frågor.
Överhettningsskyddet och panntermostaten är två skilda delar. Fungerar överhettningsskyddet kan du ansluta en ny termostat till överhettningsskyddet.
Conrad har höjt priset till 499 + frakt. Är en liten display som måste fästas fast någonstans. Men fungerar den är den ju billigare än TK1A.
Kan du ta någon bild på hur det ser ut bakom panelen i pannan där överhettningsskydd och panntermostat sitter kan det underlätta. En del pannor har kopplingsplint med beskrivning på anslutningarna.

Nu när moderna begagnade brännare blivit så tokbilliga så är ett köp-och-sälj på Blocket ett väl beaktansvärt alternativ. Då får du en brännare med inbyggd termostat och i bästa fall också automatisk uraskning och slipper utgiften på 550:- för termostat och problemet hur du ska koppla och fästa den lilla plastdosan.
Folk köper fortfarande de gamla arkaiska brännarna utan termostat.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar