Renovera externskruven, hur gör man?

Skriv svar
ctc79
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 20:37
Ort: Älvängen

Renovera externskruven, hur gör man?

Inlägg av ctc79 »

Hej,
har en Bioline20 som matas med en externskruv av okänt märke, den följde med i pelletskonverteringspaketet för 7 år sen.
Nu har den gnisslat i lagren i ett år, det känns att det är dags att göra nåt innan det blir driftstopp! Men var börjar man?? Vilka lager ska man ta hem och förbereda med? Och hur i herregud tar man isär den? Tömma förrådet för att komma åt allt?
Har en bild på den, men hur lägger man in den här?
Så här??
http://www.pellets.info/download/file.php?id=468
Senast redigerad av ctc79 den lör 07 feb, 2015 22:53, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Easyflex, Ecotec Bioline 20, Tigex 25 draglucka, NVI skorsten, ERA 10 motorshunt. Pannan installerad juni 2014.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Renovera externskruven, hur gör man?

Inlägg av CPMS »

Det verkar som om "Ladda upp en bilaga-fliken" försvunnit från PELLETS kategorin.
Du får som nödlösning ladda upp bilden på ex. forumbilder och kopiera länken du får där och klistra in den i inlägget.

BÄTTRE ALTERNATIV:
Lägg upp frågan i "PELLETS - Förråd, Förvaring, Transport" för där verkar fliken finnas kvar, bilder kan vara max 256kB.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Renovera externskruven, hur gör man?

Inlägg av Eldvin »

Ser ut om en vanlig ecotec skruv.Kolla om det inte står ett nummer på lagret.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Renovera externskruven, hur gör man?

Inlägg av Roli »

En sådan skruv har jag också, följde med när jag köpte min brännare begagnad (EcoTec Bioline). Är också intresserad av hur man får loss motorn med växellåda från själva skruven. Har försökt men inte lyckats, kanske inte varit tillräckligt hårdhänt....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Renovera externskruven, hur gör man?

Inlägg av xdigger »

Ser likadan ut som mina skruvar.. Då sitter det en liten låsskruv på den blanka biten alltså den som inte är gulförzinkad, ett litet hål där du stoppar in en liten insexnyckel. Jag vet detta eftersom min släppte och hela motorn lossnade från skruven. :shock:

Jag kan kolla på min extraskruv och kanske plocka isär den och kolla vilka lager det ska vara så slipper ni plocka isär era skruvar som faktiskt är i drift. Ska se vad tiden tillåter.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
ctc79
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 20:37
Ort: Älvängen

Re: Renovera externskruven, hur gör man?

Inlägg av ctc79 »

Xdigger, det vore förträffligt!!
Det borde va ett lager i ovanänden av skruvhöljet, eller hur?
Hur funkar skruven, är den bara lagrad i ovanänden, så den "hänger fritt" inuti plasthöljet, eller finns det ett lager längst ner också?
Att man kan/bör fylla på fett i brännarmotorns växellåda har jag läst tidigare, hur är det med denna? Sitter ju lite svalare, så fettet inte försvinner??
CTC Easyflex, Ecotec Bioline 20, Tigex 25 draglucka, NVI skorsten, ERA 10 motorshunt. Pannan installerad juni 2014.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Renovera externskruven, hur gör man?

Inlägg av Roli »

ctc79:

Fettet försvinner nog inte i denna växellåda om den sitter vid skruven, men det kan vara bra att kontrollera om det överhuvudtaget finns fett i lådan, om det har blivit vaxartat eller är väldigt lite.

Har själv erfarenhet av lådor där fettet nästan helt har saknats eller blivit "vaxifierat"......

Xdigger:

Den skruven har jag släppt på men det hjälper inte, motoraxeln sitter fortfarande fast. Det var därför som jag frågade om den möjligen sitter fast på något annat sätt. Eller är det kanske ännu mer "våld" som gäller efter det att insexskruven är loss???....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Renovera externskruven, hur gör man?

Inlägg av xdigger »

På min krävdes en hel del våld för att få den på plats igen, tror det är ganska tajta mått.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar