Roster är inte så viktigt att ha på lager. Det ser man ju med tiden när det börjar säga upp sig.
Sen beror det ju på hur fort man får hem delar om det ens är värt att ha grejer i lager.
I april så har jag bott i kåken i 7 år, köpte Viking Bio systemet direkt jag flyttade in. Det jag fått bytt är brännarrör och gavel samt roster. Brännarröret efter 2 år pga Felkod 60. Slarvade med ursotningen så tom värmesensorn i fallröret löste ut. Så när röret sprack passade jag på att byta till nya gaveln med.
Första rostret tog slut ganska fort med och jag antar det beror på slarvet med ursotningen samt något feljusterad brännare första året.
Efter detta så har grejerna bara gått o gått. Nya brännarröret visar inga tendenser till slitage, rostret ser bra ut med och tändelementet får fart på grejerna.
Kom på att jag bytte tändelement en gång, men satte tillbaks orginalet. Visade sej då att det var fel på den pallen pellets. Dåvarande leverantören hade trubbel en sväng. Så tändelement har jag ofrivilligt på lager.
Vart mycket text där bara för att komma till sak. Men sköter du ursotning osv så kommer grejerna hålla länge. Troligen inte värt att ha reservdelslager. Bättre då att kolla upp om du har en åf i närheten så du kanske tom kan hämta grejer på stört om det behövs.
Jag bor i Karlskoga och fick av en slump reda på att det finns delar i grannstaden Kristinehamn. Smidigt som tusan.

CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).