asksug
asksug
Har provat små sugar med hepa filter som lätt börjar brinna. Provade sedan en italiensk vatten dammsugare som blev tung geggig och var svårrengjord. Nu kör vi med virvelvinden och den är hittils den bästa. Förhållandevis lätt att bära, lätt att koppla samt lätt att göra ren.
Re: asksug
Har oxå en "virvelvind" är ganska nöjd. Men det är ju inga 99.9 % som den fångar upp... Snarare 95-96%, det är en gaska stor skillnad.... Men förut va jag tvungen att blåsa rent filtret varje gång jag sotat pannan, nu blir det kanske 3ggr per sesång...
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Tigex 25,Mafa 300 liters veckoförråd.Panasonic L/Lpump på vår/höst
Skaraborg
CTC 1200 Family 25 , Baxi Eurofire Millenium3 20kw (inställd på 11kw) på vintern.
Skaraborg
Virvelvind?
Ni verkar nöjda, var köper man den lämpligast?
Ni verkar nöjda, var köper man den lämpligast?
Effecta 220
Ecotec Bioline 20
Veckoförråd
Eldar för närvarande med Vida
Ecotec Bioline 20
Veckoförråd
Eldar för närvarande med Vida
Googla.... jag köpte min på en hus mässa i Skövde. Kolla nätet...
Enplans lättbetongsvilla 150kvm + 50kvm ihopbygt garage (frostfritt)
Skaraborg
Skaraborg
Jag köpte min virvelvind hos forco (järfälla), http://www.forco.se
Är väl sådär "ganska" nöjd, den är långt ifrån perfekt och jag får fortfarande byta
påse i dammsugaren (kör med en ClasOhslon grovdammsugare), men där jag förr fick
byta påse kanske fem ggr får jag nu byta en gång under samma tidsperiod, så en liten
förbättring är det ju.
/johan
Är väl sådär "ganska" nöjd, den är långt ifrån perfekt och jag får fortfarande byta
påse i dammsugaren (kör med en ClasOhslon grovdammsugare), men där jag förr fick
byta påse kanske fem ggr får jag nu byta en gång under samma tidsperiod, så en liten
förbättring är det ju.
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
-
- Entusiast!
Kör med Grovis. Inga filterbyten på 10 år, det är bara att tömma askan ute på tomten varannan månad.
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
-
- Energiprofet!
Kör med en 1200 W grovdammsugare/asksug med inbyggd motor och Hepafilter ca 250 kr på ÖoB. Till den har jag kopplat en Janfire asksug som är ombyggd med ett stort Hepafilter istället för säcken. Jag har använt detta i rätt många år. Och för några dagar sedan öppnade jag dammsugaren för första gången och dess Hepafilter var helt vitt och rent inget hade gått igenom och då kommer inget till pannrummet heller så det kändes skönt. Att ha en bra asksugsutrustning betyder mycket för lättheten att aska ur och för att hålla pannrummet rent.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25