CTC 265 och hemmagjord baffel
CTC 265 och hemmagjord baffel
Jag gjorde en egen extra baffel som jag hängde på utanpå orginal baffeln.
Jag upplever att det blev sämre, så jag plockade ur den.
Den har fullbredd 38cm, samt ca 20cm lång. Kanalen mellan panna och plåt är 5cm.
Nån som byggt någon som har förslag på utformning och mått som funkar bra?
Jag upplever att det blev sämre, så jag plockade ur den.
Den har fullbredd 38cm, samt ca 20cm lång. Kanalen mellan panna och plåt är 5cm.
Nån som byggt någon som har förslag på utformning och mått som funkar bra?
CtC 265k, Koks aset som drar massa onödigt med pellets.
Janfire flex A blå. KW150 motdrag.
121kvadrat 1.5plans villa.
Re: CTC 265 och hemmagjord baffel
Hej Fricke71, jag tillverkade en extra baffel fäst i original baffeln precis som du på min fd 265b -67 som tjänade i 44 år fram till 2012 då jag tröttnade på det dåliga askutrymmet och instabila gula brännare av känt märke. Du säger "hänger" på orig.baffeln, har du ett montage som medger att baffeln fladdrar lite? Jag borrade 2 hål och gängade in M6 pinnbult som jag stumt fäste extra baffeln i med d:o vingmuttrar. Min baffel hade mått som din samt ett litet utvik länst ned mot koksrostret för rökgaserna att leta sig uppåt i det relativt stora utrymmet, dessutom satte jag en plåt direkt i rökkanalen och halverade denna för att behålla rökgaserna en stund till innan avfärd i skorsstenen. Sänkte rökgastemp direkt med 30-50 grader beroende på väder/vindförhållanden. Nu ett minne blott i förhållande till den utrustning jag har nu men hoppas att det kan bli till din hjälp 

Plank/skithus fr. 1934, 1½ plan 135 m2 uppvärmt, delvis oisolerade väggar, 3-glas energifönster. Panna ULMA 2000 -2012, Brännare ULMA 2000 TC -2010, motdragslucka SID 012.
Att sätta en plåt i rökkanalen gör inte att röken stannar längre i pannan. Pannans mottryck ökar men då kan du lika gärna stänga rökgasspjället lite. Om röken tvingas gå omvägen via vedutrymmet så kan pannans värmeupptagande förmåga ökas.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Kalle S
Hade du 5cm imellan pannväggen och plåten med?
Hur gjorde du den övre plåten vid utgången mot skorstenen?
Hade du 5cm imellan pannväggen och plåten med?
Hur gjorde du den övre plåten vid utgången mot skorstenen?
Ja, bestäms ju av originalbaffelns profil ca 5 cm. Bockade plåten (1mm tjock) som ett U, lite fjädrande och tryckte in den i rökgången, kan lätt tas bort vid sotning. Nyttan av just den kan som du ser diskuteras men bidrog väl till lite turbulens bland dom heta rökgaserna. 

Plank/skithus fr. 1934, 1½ plan 135 m2 uppvärmt, delvis oisolerade väggar, 3-glas energifönster. Panna ULMA 2000 -2012, Brännare ULMA 2000 TC -2010, motdragslucka SID 012.
Fricke,om du låter orginal baffeln sitta i och klipper till en plåt som är lika bred som ved/koks inkastet och lika lång som pannans djup och sen jackar ur lite på plåtens vänstra sida samt kapar av hörnen på plåten mot bakväggen ,så kanske det funkar bättre.Då fyller du ut värmen bättre i den delen av pannan.
Eldvin.
Menar du närmast luckan (vänster sida) som du skriver.
Eller ska jag klippa bort mot bakväggen? Har du nån skiss o lägga upp på det du beskriver? (Mått?)
Menar du närmast luckan (vänster sida) som du skriver.
Eller ska jag klippa bort mot bakväggen? Har du nån skiss o lägga upp på det du beskriver? (Mått?)
Rita är inte min starka sida.Men plåten ska kunna stoppas in som en bakplåt i ugnen när du gräddar bullar.Och då kan du skära ur på plåten så röken går från olje sidan under plåten och upp så långt till vänster på pannans väntr sida det bara går.Vill man öka flödet något så klipper du ett hörn.Till dessa pannor fanns även en ved baffel som satt uppe på hyllan så rökgaserna fick slicka taket på vedsidan innan röken gick ut.