Mitt första inlägg här. Har haft pellets sedan några månader iom husköp och har lite frågor som jag hoppas ni kan svara på.
Min anläggning består av en gamal kombipanna, Eurofire 20kW, Millenium II, manuell shunt. Värmen sprids med självtryck till radiatorerna med termostater. Huset, 76 m3 per våning, har 2 våningar plus källare(ej uppvärmd).
Förbrukningen ligger nu på ca 2 påsar per dag. Tycker detta är högt men kanske inte konstigt med tanke på att allt är gammalt. Brännaren går ganska stabilt med fin låga och askfärgen är brun-grå.
Min första fundering är temperaturerna. Tempgivare på styrningen visar ca 13 grader lägre än vad termometern på pannan. Styrningen är inställd på 55-75(start, stopp). Tempen i pannan är då ca 68-95 grader. Funderar på att ändra till 50-70 grader på styrningen för att sänka tempen i systemet. Lägre temp borde leda till lägre förluster, samtidigt behövs kanske högre temp för att skapa självtryck. Vad tror ni?
Med så här gammal utrustning, kan man få ner förbrukningen markant genom att trixa med inställningar?
Bild på pannan.
länk om bilden ej visas
https://drive.google.com/file/d/0B_HHj- ... sp=sharing