Temp panna/pelletsstyrning mm

mikael_k
Frö

Temp panna/pelletsstyrning mm

Inlägg av mikael_k »

Hej Alla,

Mitt första inlägg här. Har haft pellets sedan några månader iom husköp och har lite frågor som jag hoppas ni kan svara på.
Min anläggning består av en gamal kombipanna, Eurofire 20kW, Millenium II, manuell shunt. Värmen sprids med självtryck till radiatorerna med termostater. Huset, 76 m3 per våning, har 2 våningar plus källare(ej uppvärmd).
Förbrukningen ligger nu på ca 2 påsar per dag. Tycker detta är högt men kanske inte konstigt med tanke på att allt är gammalt. Brännaren går ganska stabilt med fin låga och askfärgen är brun-grå.
Min första fundering är temperaturerna. Tempgivare på styrningen visar ca 13 grader lägre än vad termometern på pannan. Styrningen är inställd på 55-75(start, stopp). Tempen i pannan är då ca 68-95 grader. Funderar på att ändra till 50-70 grader på styrningen för att sänka tempen i systemet. Lägre temp borde leda till lägre förluster, samtidigt behövs kanske högre temp för att skapa självtryck. Vad tror ni?

Med så här gammal utrustning, kan man få ner förbrukningen markant genom att trixa med inställningar?

Bild på pannan.
Bild

länk om bilden ej visas
https://drive.google.com/file/d/0B_HHj- ... sp=sharing
olle54
Fröträd

Re: Temp panna/pelletsstyrning mm

Inlägg av olle54 »

Hej! Tycker att du ska försöka installera en cirkulationspump om det går. Att temperaturen skiljer åt mellan vad som visas på pannans mätare och vad som syns i panelen på Millenium II styrningen beror nog på att kännaren sitter på olika ställen. Men det är den temperatur som finns i Millenium som styr.
Hysteresen skulle du kunna ändra till 65 - 85 grader kanske. Men det är klart det får ju inte koka i pannan så försök se var respektive termometer sitter. Det kanske går att flytta så värdena blir lite närmare varandra.
Ett hus behöver en viss mängd energi för att hålla värmen. Det som påverkar mest är nog isolering, fönster osv. Tänk också på att den mesta årsförbrukningen är nu. Två säck om dan är väl kanske lite för mycket men ingen katastrof. Det går att ansluta ute/inne kännare och autoshunt till detta också. Då kan du nog få ner förbrukningen något.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
jumpingtiger
Prima virke

Inlägg av jumpingtiger »

Autoshunt och cirkulationspump är mina rekommendationer med. Framför allt för ett jämnt inomhusklimat som inte blir "för" varmt och slösar massa energi. Skulle du byta pannan i framtiden så har du kvar dem bara.

En allmän rekommendation är att försöka få ner rökgastemperaturerna så mycket som skorstenen tål. Främst genom att sänka effekten på brännaren så den inte startar och stannar hela tiden, utan kör med jämn effekt. Vet du vad den går på nu?
Och sen kolla så alla turbulatorer är i pannan.

Sen borde du kolla vart tempgivarna sitter och varför de ger så olika resultat?! Är någon trasig? Ställ in efter den som visar högst. Pannan får inte koka!
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Det är en dålig ide att sänka temperaturen i pannan. Ladda ned manualen till Eurofire och elda enligt rekommendationerna. 68-87 grader är en bra utgångspunkt. Köp en digital stektermometer och stick in mätpinnen i ett dykrör så får du reda på exakta temperaturen. Visar brännarstyrningen fel temperatur och styrningens tempgivare är rätt instucken i ett dykrör så öppna styrningens svarta kåpa och justera temperaturen rätt genom att vrida på en liten mässingskruv som sitter på ett litet kort till vänster om PLC:n.

Har du redan termostater på elementen är det ingen förlust om framledningstemperaturen är hög från pannan. En shuntstyrning med utegivare kan dock vara en bra hjälp i att hålla framledningstemperaturen rimlig i förhållande till utetemperaturen.
Har du redan termostater på elementen så är det den absolut bästa värmereglering du kan få.
Reglering med elementtermostater ger dig också möjlighet att välja temperatur i varje rum för sig och sådant sparar pellets..

Det har kommit en ny våg av forummedlemmar som i tråd efter tråd mal på om att man ska sänka effekten på brännaren långt under vad brännartillverkaren rekommenderar. Ta inte så hårt på det utan mät temperaturen en meter ned i skorstenen vid eldning. Bör vara 70-80 grader för att undvika kondens.
Förra vågen av lågeffekttjatare var omkring 2010-2011 och var så intensiv och osaklig att en del forummedlemmar t.o.m. lämnade forumet.

Står som vanligt inte vilken kombipanna du har men är det en ctc265 så är en effekt på 10-11 kW något att utgå från. Du har lyckligtvis en bra brännare som går att reglera och som passar i den här typen av gammal panna.
Var glad över att du har självcirkulation i systemet. Du får bara nackdelar genom att montera en cirkulationspump. Blir det strömavbrott på grund av samordnat sabotage av IS så kan det gå en vecka innan strömmen kommer tillbaka. Du pular lungt in lite ved i kombipannan, tar en öl och har värme i stuganmedan andra får sina värmesystem sönderfrusna.
Många bra tips står att läsa i gamla trådar.

Vill du jobba själv så går det att få tag på bra begagnade pelletspannor till bra priser numera.
Det blir ingen stor förändring av pelletsförbrukningen med en ny panna men bekvämare.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Precis som nyman säger, blir ingen stor förändring i pelletsförbrukning av att byta ut en ctc 265, när jag bytte ut den mot en annan panna så sjönk förbrukningen bara med 6pallar/år en minskning med 12-13.000/år
Senast redigerad av Erik_73 den ons 28 jan, 2015 19:36, redigerad totalt 1 gånger.
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Enligt tillverkarens egna uppgifter kan eurofire 20kW köra ner till 2kW med 85% verkningsgrad. Jag undrar det jag... Blir iallafall svårt att klå den rekommendationen :D

sid 18 http://www.baxi.se/media/89300/eurofire ... rev7m2.pdf
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
jumpingtiger
Prima virke

Inlägg av jumpingtiger »

@nyman Jag vet inte om du hintar till mitt inlägg med "nya vågen av låg-effekt tjatare" :wink: men trådskaparen frågade efter om det går att få ner förbrukningen på något sätt och då är effektminskning en metod. Sen skall man hålla sig inom vad skorstenen klarar av så klart.

Angående auto-shunten håller jag inte med dig. Det klart du kan få en bra temperarturfördelning genom att ställa in termostaterna men Främsta anledningen till auto-shunt är att den anpassar sig efter växlande ute temperaturer. Det kan va kallt ena dagen och varmt nästa, skall man då springa och vrida på alla termostater hela tiden? Men det är klart en fråga om komfort med så där får man ju gå på personliga preferenser :)

Sen får jag väl ta tillbaka min rekommendation om cirkulationspumpen, den kanske är helt onödig i ett system som redan funkar. Det vet jag för lite om..

Berättar gärna hur det går för dig!
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Hela grejen med en termostat är ju att den vrider sig själv efter rumstemperaturen. Är det en halv grad för varmt så stryper den flödet, är det en halv grad för kallt så öppnar den för större flöde. Vrider på den gör man bara om man vill ändra temperaturen i rummet.

Däremot så tycker jag att utegivare och autoshunt är ett bra komplement till temostater, därför att termostaten reglerar bättre om den är halvstrypt i normallägemed lite marginal både att öka och minska flödet. Om vattentemperaturen är 75 grader då det skulle räcka med 40 så är termostaterna nästan helt strypta och reglerar inte lika bra längre.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Nyman du kan ju komma med en saklig förklaring till varför det skulle åtgå mindre pellets om brännarna körs på hög effekt!!!!!!!!!

Det finns ett flertal tester som visar på högre verkningsgrad vid lägre effekt, även testerna på pannors effektivitet verkade du ju ha väldigt svårt att förstå, att det är stora skillnader i effektivitet mellan en ny modern och en gammal när pannan går på framförallt låglast.......är nog många som bytt från pellets till värmepump pga att dom tycker pelletsåtgången varit onödigt hög för att dom lyssnat på kråkvärmarfolket och brännarna körs på effekter långt över vad som verkligen behövs
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Om man har en panna som inte tar upp värmen så bra så blir den inte effektivare bara för att man sänker effekten.Om man sänker effekten för mycket så får man en sämre förbränning vilket även sänker verkningsgraden.Alltså får man kolla på båda delarna.Få pannan effektivare med bafflar i den mån det går och därefter hitta en lämplig effekt som håller huset varmt och inte ger kondens eller en dålig förbränning. Pannan i fråga är en helt vanlig norrahammar vad jag kan se.Och där finns det plats för så väl plåtar och zicksack remsor. Sen så är det bara så att alla hus kan man inte tvinga att klara sig på en säck i dygnet.Det beror även på vilken pellets man fast tillverkarna vill påskina att det är lika mycket värme i dom.
mikael_k
Frö

Inlägg av mikael_k »

Tack för alla förslag. Jag är borta några dagar men ska kontrollera tempgivarn när jag är hemma. Den sitter i ett dykhål som sagt.
Pga förbrukningen så blir en luft vattenpump intressant. Det skulle vara väldigt intressant att veta vad verkningsgraden på brännaren/pannan är. Utifrån det kan man ju dimensionera pumpen.
På blocket kan man hitta nyare pelletspannor billigt. Kommer man ner på 4 pall per år så är det ju ett alternativ men hur vet man det? Någon form av investering blir det IAF.
Just nu är jag ute efter att optimera befintlig utrustning. Mycket att lära men det är intressant :D
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Eldvin en panna som inte tar upp värmen så bra får ju mindre förluster ju lägre effekt brännaren går på, en mindre förlust är effektivare än en större, håller med om att det är svårt att tvinga ner förbrukningen under vad huset behöver, går inte köra brännaren på lägre effekt än vad som går ut ur pannan, en så låg effekt som det går att köra på beroende på vad brännaren klarar av, ingen kondens i skorsten samt att effekten räcker till hus och varmvatten
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Lyckades få upp bilden. Det där är väl en laddpanna och ingen kombipanna som du skrev. Måste väl finnas en acktank ansluten till pannan också.
Självcirkulation fungerar mycket bra hos mig i alla fall och man klarar ett strömavbrott.
Pannan ser tyvärr ut att vara gammal och oeffektiv.
Byta till en modern pelletspanna funderar jag på också när de blivit så billiga begagnade.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Pannan får bättre möjlighet att ta tillvara på energin om effekten är lägre. Dvs. verkningsgraden blir med andra ord bättre. Problemet brukar vara att brännarna inte funkar bra på låga effekter.
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Om brännarna är ett problem så är det väl bara att starta en brännarfabrik och spotta fram brännare som inte har det problemet. Det måste ju finnas en stor marknad.
Pannan på bilden förresten. Tror det är en riktig kokspanna från 50-talet som eldas utan acktank. Man skyfflade in koks på kvällen och innan man stack till jobbet. Då glödde det många timmar och gav giftiga gaser men höll värmen så det inte blev iskallt.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Skriv svar