Hur många här har klurat med tanken att använda en lambda-sensor av en gammal bil och kolla förbränningen med? Eller är det bara jag..?
Det är ju inget för nybörjaren, men det finns nog en del rävar här på forumet som gillar att pula nere i källaren

Jag känner själv inte för att betala 4-5000 för en rökgasmätare, och sitter på en Kmp PX-21 i en Nibe City panna, så de mesta inställningarna sker godtyckligt.
I praktiken borde det inte vara så komplicerat. Även om jag inte kan bilel så verkar lambda-sonden ge en volt på mellan 0,2-0,8 där 0,45V är perfekt förbränning. Sen finns det flera olika varianter, men i praktiken så borde man kunna stoppa in den rökröret och och kolla med en vanlig volt-meter?
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.