Tips på större brännare, ca 30 kwh

Skriv svar
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Tips på större brännare, ca 30 kwh

Inlägg av MatsA »

Nu har vi haft - 12 - -16 i några dygn och det är svårt för min Viking bio 20 att hänga med. Visst kan jag tokköra den och få lite mer värme men driftstoppen kommer rätt så tätt då. I övrigt fungerar mitt system nu rätt bra även om viking bio inte klarar sig så länge som jag vill. PÅ lite mindre än maxeffekt så kan jag dra igenom en pall pellets utan åtgärd men det kan gå rätt snabbt ibland, på bara några dagar. Så jag vill ha en stabil brännare på minst 30 kwh, automataskning, gärna tillgång till driftsinformation via brännare eller styrsystem. Och gärna om det finns så larm vid stopp på något vis.

Vad vill ni tipsa om? Min panna är en (gammal) Parca Norrahammar på 80 Mcal så det är inga problem med storleken på pannan. Rökgaserna blir vid nysotad panna ca 125 - 130 grader vid maxdrift. Det är i nuläget inte läge att byta panna annars finns ju tanke på det med, och kanske kanske det får plats 2 st 20 kwh brännare i nån tvillingpanna eller liknande men utrymmet är starkt begränsat.
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Tips på större brännare, ca 30 kwh

Inlägg av Eldvin »

En lite större Ivabo?? Px 50 ,Ulma basic, Pellas .
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Tips på större brännare, ca 30 kwh

Inlägg av Jakob »

Ja du borde ju med 800kvm behöva minst 40kW + kapacitet för varmvatten.

Krävs fläsk helt enkelt. Har inte flera av tillverkarna större modeller för fastighetssidan man kan ringa och fråga om?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Tips på större brännare, ca 30 kwh

Inlägg av Icecap »

Jag vet att Janfire NH används i tvillingmontage.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Tips på större brännare, ca 30 kwh

Inlägg av Eldvin »

Eller kanske rent utav en flisbrännare??
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Tips på större brännare, ca 30 kwh

Inlägg av nyman »

En billig och driftsäker lösning är väl en begagnad Bionordic Viking B30 Eller en Viking B16 som uppgraderas till B30. Uppgraderingen kostar drygt 2000 hos Pelletsteknik om man skruvar dit brännarhuset själv. I och med uppgraderingen får man en nästan en helt ny brännare.

En ny Biobjörn kostar ca 21000 och det är långt under priset för 30 kW rörbrännare.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Tips på större brännare, ca 30 kwh

Inlägg av Honda »

Kör själv med bio-comfort 30kW från NBE med kompressoruraskning. Går som tåget (tre år i drift hittills) så jag är helnöjd. Övervakning och alarm över nätet får du med att dra en ethernetkabel från brännaren till din router och logga in på stokercloud, ser ut tex såhär: http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=biocomfort.

(Lite äldre versioner har serieport istället för ethernet vilket jag föredrar eftersom jag kan köra min egen logger. De nya styrningarna saknar tillsvidare möjlighet för lokal kommunikation men det lär vara på kommande det också (Varför har inga andra brännare den möjligheten????))
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Re: Tips på större brännare, ca 30 kwh

Inlägg av MatsA »

Är det samma brännare som biobjörn du menar?
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Tips på större brännare, ca 30 kwh

Inlägg av Honda »

Jag? Nej denär: http://www.biocomfort.se/Pelletsbr%C3%A4nnare.asp, även kallad scotte / woody.
Tillverkarens sida: http://www.nbe.dk/
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar