Fråga panntemperatur ?

vatsug
Energiprofet!

Fråga panntemperatur ?

Inlägg av vatsug »

Vad är mest ekomoniskt 70-75 eller 75-80 i panntemp. eller spelar det ingen roll , så länge varmvattenkapaciteten räcker till. Jag har ju min på 75 dvs då slår brännaren till på 70 och slår av vid 75 grader.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Fråga panntemperatur ?

Inlägg av Icecap »

Högre panntemperatur ger högre strålningsförlust och genomströmningsförlust i gemen. Det är dock mycket låga värden det rör sig om och teoretisk bör det röra sig om en ökning av förlusterna på 6,9%.

Alltså enbart av förlusterna, inte av totalförbrukningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

En större hysteres skulle nog vara bättre.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Men Ecoflex har ju en riktigt genomtänkt brännare där underhållsglöd är det naturliga driftsättet.
Högre hysteres är nödvändig om man använder en billig plåtbrännare där underhållsglöd leder till tjära och annat elände.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Underhållsglöd är det dummaste driftsättet som finns!
Är inte PK!
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Icecap kan du förklara varför underhållsglöd är det dummaste driftsätt???

Vore roligt att veta skillnaden med och utan underhållsglöd.
Är det bättre att köra kallstart varje gång brännaren ska dra igång eller vad menar du?
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Ja.
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

IC har bara sett sin plåtbrännare och aldrig skådat en brännare som är byggd för att gå med låg hysteres och underhållsglöd däremellan.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nyman: det var som tusan... var har du den information ifrån? Är den baserat på någon verklighet jag inte känner till eller är det bara en rallarsväng?

Hursomhelst är den helt och totalt fel!

Jag har sett det på nära håll då min ex-svåger hade just en undermatat brännare, jag har även sett andra men då bara kortare tid åt gången.

Ur verkningsgradssynpunkt är förbränningen vid UH usel, det är ju just grejen.

Och skulle man ha en rimlig OK förbränning kommer sekundärförbränningen inte att göra mycket annat än att kyla rökgaserna lite, totalt sett ger detta tjära i större eller mindre grad.

Läs lite i underförbränningsdelarna i forumet, det är rör för luft som tjärar igen osv.

UH ger ingen effekt att tala om - vilket ju är själva idéen i det hela - men varför elda pellets för att inte ge effekt? Hur bättrar detta på verkningsgraden?

Att en del undermatade brännare svär till UH beror helt enkelt på att de är så förbenade svåra att få till att tända bra och samtidig ha en bra mekanisk konstruktion.

Och ja, brännaren jag har hemma kan köra med UH också, något jag inte gör, jag har istället en signifikant hysteres.

UH + kort hysteres ger snabbt svar på förbrukning, oavsett om det är en undermatat brännare eller inte - men UH skadar verkningsgraden! Kanske inte så värst mycket men ändå.

En kallstart kostar såklart lite pellets också, den tjärar lite (all vedeldning som är ofullständig gör ju det) och det kostar ström till tändelementet, i min brännare blir det 99,4Wh som går åt för elementet vid en kallstart.

Bäst är att ha en konstant eldande brännare som aldrig slocknar men som anpassar effekten efter vad som behövs.

Tyvärr kräver detta en brännare som inte finns då den måste fungera bra från 1kW till 20kW(?), en panna som inte finns (pga. det breda effektområde) och ett styrsystem som heter duga (den delen är nog inte det svåraste). Det går nog att bygga detta system men det blir väldigt krångligt, dyrt och kommer nog att ha en himla massa problem innan allt blir rätt - och sedan kommer frågan: sparar det in så det är lönt?

Kan man nöja sig med den funktion inom ett smalare effektområde OCH detta effektområde sammanfaller med ett realistiskt behov kan man vinna lite där - och den funktion har jag i mitt system. När det blir kallt nog kör min brännare alltså nästan kontinuerligt och reglerar effekten mellan 7kW och 12kW för att försöka hålla panntemperaturen konstant.

"Nästan kontinuerligt" då den stannar för var 18kg och kör en askskrapning varefter den starta direkt igen.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Jag är väldigt nyfiken på vilken brännare Nyman pratar om som har bra förbränning vid UH?....majoriteten av brännarna börjar få problem med förbränningen när du kommer ner mot 4-5kW av flera orsaker, dålig turbulens, för stora kylande ytor runt elden, bränslematningen är inte tillräckligt jämn för att inte orsaka temperaturfall i förbränningen och sen tro att en sån brännare ska klara en bra förbränning vid kanske 400-500W.....så stor hysteres som möjligt i kombination med så låg effekt som man kan köra på
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Ja bara för att UH eld inte fungerar något vidare på era janfirebränare så blir det en lag som gäller evärdligt. En logik på Åsa Romson nivå. Min brännare, likaledes av plåt med stora kylande ytor har också underhållseld som inte heller bör användas.
Naturligtvis ska underhållsglöd inte användas på någon brännare under den varmare årstiden.
Allt hänger på konstruktionen.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

vilken brännare är det du menar har en bra förbränning vid UH?....
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Ok som vanligt så fick man ett fint o långt utförligt svar av Icecap angående underhållsglöd.

Jag håller med att kort hysteres och underhållsglöd inte är så bra.
Man ska ha så lång hysteres och till detta så funkar underhållsglöd på undermatade brännare väldigt bra utan att det sotar eller försämrar verkningsgraden.
Istället för att köra kallstart varje gång så har man en glödbädd som gör att brännaren kommer igång väldigt fort på min så tar det 5-10 sek så är den igång,fläkten går igång och pelletsen som ligger i koppen tänds och brännaren kör på hög effekt.
Min uderhållsglöd är inställd på 70 min vilket innebär att den går ca: 10-15 sek och bibehåller glödbädden,detta har inget att göra med verkningsgraden för brännaren underhåller bara glödbädden för att snabbare komma igång när panntempen går ner,väldigt bra om någon duschar så startar den snabbt och går upp på högläge. Fungerar utmärkt över den varmare perioden.
Minskar slitaget på tändelement och även drar mindre ström.
Vintertid så beror det på var man bor och hur kallt det är för då går brännaren längre period o vilar kortare period och då använder inte brännaren underhållsglöd om inte stilleståndet är 70 min eller längre för då har man en befintlig glödbädd så brännaren startar snabbt likväl.
Förbrukningen med underhållsglöd är minimal inget som någon kan säga att det påverkar den totala förbrukningen nämnvärt.
Mycket beror på vad man har för brännare jag säger inte att alla undermatade brännare är bäst eller att rörbrännare är sämst utan att varje brännare kräver sin rätta inställning och hittar man det så funkar allt detta riktigt bra.
Så Icecap ifall du har orkat läsa allt detta jag skrev så håller jag inte med dig om att underhållsglöd är det dummaste som finns.
Underhållsglöd är INTE ett driftsätt det är just vad det säger underhållsglöd.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Låg effekt i sig är inget som medför låg verkningsgrad. Problemet är ju att det i allmänhet blir en dålig förbränning med tjära och så. Lyckas man få en bra förbränning så bör det enbart vara fördelar. Om det går att uppnå är ju en annan sak.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Brynäs du har helt rätt i att förbrukningen på pellets vid UH inte gör speciellt mycket på förbrukningen i sig, det är att temperaturen för att förbränna dom tyngre kolvätena inte räcker till, man får ett högt CO som skitar ner i pannan och därmed försämrar förutsättningarna för att få en bra överföring mellan rökgaserna till pannvattnet när brännaren går på sin rätta effekt.....vad ligger du på för CO vid UH?
Skriv svar