Trimma installationen viking bio och laddomat 4030

Skriv svar
eldkråkan
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 28 okt, 2014 01:23
Ort: Österbybruk

Trimma installationen viking bio och laddomat 4030

Inlägg av eldkråkan »

Jag är inne på min 4:e eldningssäsong och behöver lite tips på hur jag ska fixa till min installation, det har bara rullat på och jag har inte använt min acktank (500L) eller laddomat, men nu måste det igång!
1. Hur ska jag lämpligen koppla för att brännaren, laddomaten och elpatonen (6kW i acktankens nedre del) ska funka så bra som möjligt systemmässigt?? Jag vill även kunna elda med ved då och då och skulle i så fall vilja att pelletsen kickar in när det brunnit ut, lämplig lösning?
2, Jag har inte haft någon draglucka hittills, skorstenen har en yta av 30x15 cm och är väl ca 7,5m hög. Jag har sett en tigex 50 till salu, är den lämplig för mig? Jag har strypt spjället på pannans utlopp för att reducera draget.
3. Skorstenen har variit fuktig på vinden. Efter lokal isolering är det bättre. Borde jag sätta in ett insatsrör? vilken diameter i så fall?
Bor i Österbybruk, Uppland i en enplanskåk 70kvm med källare, ERYL dubbepanna från -58, Viking Bio, Laddomat 4030, 500L acktank med 6kW elpatron
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trimma installationen viking bio och laddomat 4030

Inlägg av Stegatorparn »

Hur hade du tänkt använda elpatronen?
I ackumulatortanken gör den inte mycket nytta om du tar varmvattnet från pannan sommartid.
Finns det uttag för elpatron i pannan?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
eldkråkan
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 28 okt, 2014 01:23
Ort: Österbybruk

Re: Trimma installationen viking bio och laddomat 4030

Inlägg av eldkråkan »

Jag har en 60L vv-beredare i serie på varmvattnet som jag kör på sommaren, funkar bra. Elpatronen är tänkt att vara extra säkerhet för värmen, det finns ingen stos för elpatron på pannnan.
Bor i Österbybruk, Uppland i en enplanskåk 70kvm med källare, ERYL dubbepanna från -58, Viking Bio, Laddomat 4030, 500L acktank med 6kW elpatron
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Trimma installationen viking bio och laddomat 4030

Inlägg av Eldvin »

Förstår liksom inte vitsen med att elda ved och pellets om vart annat.Får du plats med en förugn så kan du elda ved lite enklare i den pannan.Och skifta mot brännaren om du ska bort längre perioder .
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Trimma installationen viking bio och laddomat 4030

Inlägg av Stegatorparn »

Har några förslag på dina frågor.

1. Laddomaten kopplas in enligt manualen.http://www.termoventiler.se/media/uploa ... Manual.pdf

Brännaren styrs av en hållkrets där starttermostaten är GT-tank´s reläutgång och stopptermostaten är en termostat du får komplettera med som placeras vid tankbotten i dykrör eller som anliggningstermostat på röret. Tanken laddas då helt vid varje brännarstart. Till hållkretsen erfordras förutom termostaterna ett relä med två växlande kontakter.
Man kan också tänka sig att styra brännaren med Viking Bions temperaturgivare (tillbehör) vilket ger en hysteres mellan start o stopp på 16°, men då blir det lite finlir med termostatinställningar.
Själv föredrar jag hållkretsen.

Elpatronen styrs av brännarens larmutgång via en kontaktor. Elpatronen går då bara in när det är krisläge.
Lämpligen lägger man in en strömbrytare parallellt så möjligheten finns att starta elpatronen manuellt.

2. Tigex 50 är lite trög för pelletseldning. KW SID 012 är ett bättre val även om den har sina svagheter.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 50#p144902

3. Ett rostfritt insatsrör är alltid bra för då kan man glömma kondensproblemen. Nu har du inte uppgivit hur stor effekt din vedpanna kan avge, men så stort rör som möjligt t.ex en diam 130 mm eller ett ovalt rör är aldrig fel.
Montera först en dragbegränsare som hjälper till att ventilera bort fukten och se om problemet kvarstår innan du gör något radikalt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
eldkråkan
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 28 okt, 2014 01:23
Ort: Österbybruk

Re: Trimma installationen viking bio och laddomat 4030

Inlägg av eldkråkan »

Pannan har dubbla eldstäder, pelletsbrännaren har längst rökgasväg och kommer gå 95% av tiden. Vill elda med ved på helger tex, behöver inte bygga om för det pga dubbelpannan.
Har tillgång till ved som jag vill bli av med och spara en slant.
Bor i Österbybruk, Uppland i en enplanskåk 70kvm med källare, ERYL dubbepanna från -58, Viking Bio, Laddomat 4030, 500L acktank med 6kW elpatron
eldkråkan
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 28 okt, 2014 01:23
Ort: Österbybruk

Re: Trimma installationen viking bio och laddomat 4030

Inlägg av eldkråkan »

Tack stegatorparn, lite att fundera på, återkommer säkert med någon fråga :-)
Bor i Österbybruk, Uppland i en enplanskåk 70kvm med källare, ERYL dubbepanna från -58, Viking Bio, Laddomat 4030, 500L acktank med 6kW elpatron
eldkråkan
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 28 okt, 2014 01:23
Ort: Österbybruk

Re: Trimma installationen viking bio och laddomat 4030

Inlägg av eldkråkan »

Stegatorparn, har du tid och lust att göra en skiss på elkopplingen så vore jag tacksam, har svårt att fatta annars :D
Bor i Österbybruk, Uppland i en enplanskåk 70kvm med källare, ERYL dubbepanna från -58, Viking Bio, Laddomat 4030, 500L acktank med 6kW elpatron
Skriv svar