någon guru på Albin kombipanna?

Skriv svar
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

någon guru på Albin kombipanna?

Inlägg av leo_zvar »

Har en albin kombipanna som är 2 delad från tidigt 80 tal..

Det jag inte riktigt begriper mig på är att kör jag med elpatron men panntemperaturen går inte upp på den nedre pandelen men varmvatten & värme i huset har jag.. ?

varför jag frågar detta är för att jag i normala fall eldar med pellets & då blir pannan & varmvatten 80 grader men nu har jag slut på pellets & kör på elpatron...

Någon som vet hur dessa pannor fungerar..

Din "likafråga" under avd "Ved" har tagits bort då det räcker att ställa frågan på ett ställe här på forumet. / Roli moderator
Janfire Flex-A
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: någon guru på Albin kombipanna?

Inlägg av Eldvin »

Om du hade laddat en acktank med patron och vv så hade inte pannan blivit varm av patronen heller.Lägg gärna upp bild .Det är ju vattnet du vill värma,inte pannan.
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Re: någon guru på Albin kombipanna?

Inlägg av Kelvin »

Elpatronen kan bara värma vattnet som är ovanför där den sitter då värme stiger.
När du eldar värms givetvis allt vatten.
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: någon guru på Albin kombipanna?

Inlägg av Stegatorparn »

Sedan beror det på var termostaten sitter.
När den är nöjd stängs elpatronen av.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: någon guru på Albin kombipanna?

Inlägg av leo_zvar »

men det är ju somsagt cirkulation på vattnet, förstår inte riktigt att det inte cirkulerar då man värmer ovanifrån,24 grader i pannan låter skummt tycker jag då det är 70 grader i tanken ovan..

här är bilder på skitpannrummet :)


Bild



Bild


Bild
Janfire Flex-A
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: någon guru på Albin kombipanna?

Inlägg av Stegatorparn »

Kan inte se hur det är kopplat, men det ser ut som en elkassett placerad över pannan,
Då ska det inte bli cirkulation ner i pannan vid elvärme, för att undvika förluster genom eldstad och skorsten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar