Fukt i källarväggar?

Skriv svar
Kruse
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 09:24
Ort: Storfors

Fukt i källarväggar?

Inlägg av Kruse »

Hej!

Jag ska hjälpa en att bygga ett bulkförråd på 12m³ i en källare. Det jag undrar är om man kan låta ytterväggarna vara som de är och endast bygga till två väggar eller måsta man klä de yttre väggarna också och ha ett mellanrum för fuktens skull? Förrådet byggs i pannrummet så det är uppvärmt och torrt i övrigt. Någon med erfarenhet om detta?
EcoTec A4, Gustavsberg VP937 -75, draglucka KW 012, veckoförråd 300L.
robbanlotta
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 12:53
Ort: Anderstorp

Inlägg av robbanlotta »

Hej!
Jag har byggt ett förråd som du beskriver och va oxå lite orolig innan jag byggde. De tipset jag fick då va att klä insidan av ytterväggarna med platonmatta. Men jag vet inte om det funkar bra. Jag grävde upp och dränerade och isolerade på utsidan istället. (skulle ändå göra rum i källarn) och det funkar bra iallafall. :D
Ett annat tips när ni bygger, försök inte bygga ett tätt förråd, bygg ett med lite sprickor som ni sen tätar med fogskum typ. Då blir det tätt. Bakom varje regel som ligger mot golv eller vägg så la jag en takpappsremsa. Finns säkert andra grejer att använda som skydd mot träet. Sen satte jag jag reglarna på cc 30.
Lycka till och hoppas du får användning för nåt av tipsen. :)
NH
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag har ett förråd med ena långsidan som yttervägg och har inte efter över sju år sett eller haft några beskymmer.

Väggen består av ett 29 cm:s leca isoblock (80 mm leca + 130 mm isolering + 80mm leca) som är putsad på insida och utsida, utsidan har sedan platonmatta ytterst.

Ett alternativ till att använda takpappsremsa mellan träregel och golv/vägg är att använda en neoprenetätremsa avsedd att ligga mellan träregel och vägg/golv. Den är lite profilerad och har två eller fler luft fyllda kanaler. Detta gör att den tätar väldigt bra.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar