Cirkulationspump lever om på nätterna

Skriv svar
frosten
Stor entusiast!

Cirkulationspump lever om på nätterna

Inlägg av frosten »

Hej,

Min cirkulationspump har börjat brumma och leva om på nätterna, så mycket att jag får stänga av den. Jag har luftat elementen men inatt började den igen. Jag har öppnat centerskruven och släppt ut vatten utifall om det skulle vara luft i den. Den snurrar som den ska. Det är en Grundfors UPS 25-60.

Min inkommande temperatur där den är monterad ligger på 35 grader, upplever att den kan bli varm. Någon som har något tips?
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Cirkulationspump lever om på nätterna

Inlägg av Eldvin »

Den är väl på väg att ge upp så köp en och ha i reserv.Dom kan väsnas länge innan dom tackar för lång och trogen tjänst.Testa att sänka farten ett snäpp om de går.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Kolla systemtrycket.
Kan bli kavitation i pumpen om det är för lågt tryck på inloppet.
Vilken hastighet kör den?
Sitter den på tilloppet?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Systemtrycket vet jag inte hur jag kollar, kanske att det finns någon mätare på vinden där expansionskärlet sitter. Den körs på läge 2 av 3. Den sitter monterad på returen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Finns en mätare på pannan som dels visar panntemperaturen, dels systemtrycket graderad i mvp (meter vattenpelare). Trycket skall motsvara höjdskillnaden mellan mätaren och expansionskärlet på vinden.

För att undvika sådana här problem skall pumpen alltid sitta med inloppet närmast expansionskärlets anslutning på pannan, alltså i tilloppet.
Du kan prova att ställa ner hastigheten till läge 1 och se om det blir någon skillnad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Jag hittar enbart mätare för temperatur, alltså pannans temperatur. Jag har också mätare för att visa utloppstemperatur och returtemperatur. Men jag hittar ingen tryckmätare på pannan eller runt pannan.

Med tillopp menar du där den skickar ut det varma vattnet från pannan? Borde inte pumpen må bättre av att sitta på returen där det är lite svalare?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Då finns det ingen tryckmätare som standard på den panntypen.
Enda möjligheten att kolla systemnivån är att öppna påfyllningsventilen lite försiktigt och fylla tills det kommer vatten i expansionskärlets skvallerrör som mynnar över golvbrunnen. Därmed är systemet fullt och förhoppningsvis tystnar pumpen.

Pumpen är byggd för att klara de temperaturer som blir i tilloppsledningen.
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Jag gick upp på vinden för att kolla om det satt något på expansionskärlet men det var inbyggt med frigolit och isolering, kunde inte se själva kärlet. Ok, ja jag fyllde på vattnet igår. Men jag har för mig att problemen började efter att jag drog igång alla element, möjligt att ett par av dem inte har varit använda på länge, kanske år. Men ja det lät onekligen som att pumpen snurrade med för lite vatten (Kavitation?) , ja jag får avvakta och se.
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Du kanske redan vet det, men du kan behöva tömma luften ett antal gånger. Har du kollat så att pumpen verkligen snurrar när den brummar?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Det var så sent så jag stängde bara av den och gick och la mig. Men ja den snurrade. Hörde hur det skvalpade. Varför måste jag lufta flera gånger? På grund av elementet som inte varit igång eller för att jag fyllde på vatten? Tror inte det gick i så mycket, kom vatten ur skvaller röret ganska tidigt. När man fyller på vatten ökar man trycket i systemet då?

Inatt lät det inget speciellt så det kanske var luft trots allt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Ligger systemets vattennivå i expansionskärlet så ökar trycket marginellt.
Är däremot kärlet tomt och vattennivån ligger någonstans i röret ner, ökar trycket snabbt vid påfyllning tills kärlet börjar fyllas.

Sänkte du pumpens hastighet?
Du borde inte behöva köra med högre hastighet än kurva 1.
Pumpen ger så högt tryck att det borde susa märkbart i radiatorventilerna.
http://net.grundfos.com/Appl/WebCAPS/Pr ... 2271365302

Jag klarar mitt hus på 330 m2 på lägsta hastigheten med en ups 25-40.
frosten
Stor entusiast!

Inlägg av frosten »

Ok. Tack för påminnelsen :). Nu har jag sänkt till 1. På steg 2 så hör jag ett jämt surr från pumpen men på steg 1 så är det lite av ett skvalpande, inte oroväckande högt bara ett svagt skvalpande.

Jag körde på steg 2 för jag trodde att golvvärmen behövde lite mera drag, den går på samma slinga som radiatorerna.

Vågar man öppna centrumskruven när pumpen är igång? Ska man lufta elementen när pumpen är igång?
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Jag brukar öppna skruven med pumpen igång, ibland försvinner lite rasslande då. Det sägs att man ska stänga av pumpen när man luftar elementen. Jag har också för mig att det "ska" vara separat shunt och pump till golvvärmen, varför vet jag inte riktigt.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
olle54
Fröträd

Inlägg av olle54 »

Pumpen ska vara av när man luftar. Den kan suga in luft om den är på. Lufta på det högst belägna stället. Lufta tills det inte pyser någonstans. Flera dar i rad.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Det borde gå att hitta luft genom att mäta tempen. Eller bara känna med handen. Jag kände med handen på en defekt radiator, och konstaterade fel.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar