Jag har en Nibe city panna och px22 brännare. Undrar över vilken effekt som är mäst lämplig att köra brännare på. Mitt hus ligger på ca130 kvadrat. Lite sämre isolerat med stora rum.
Är inte riktigt nöjd med pannan heller då jag har problem med varmvattnet när jag kör elementen. För lite varmvatten då. Det funkar när jag har tempraturen på 85ca. Annars hinner det bli iskallt i duschen. Är det sämre med enrörssystem?
Vilken effekt?
Re: Vilken efekt?
Om du har fullängdsturbulatorer i så får du hålla dig på rätt låg effekt, kan dock ej svara på exakt hur mycket.
Men jag vet inte riktigt varför du skulle ha problem med varmvatten, jag hur fullt användbart duschvatten även om panntempen hinner rasa ner på 45 grader vilket kan hända om någon börjar duscha när tempen är runt 60 grader i pannan, min brännare tar en bra stund på sig att starta men det är aldrig några problem med varmvatten.
Du har inte någon gammal värmeväxlare full med kalk eller dålig cirkulationspump till värmeväxlaren ?
Du borde inte ha några som helst problem med varmvatten, det är ändå 200 liter vatten i pannan och det är relativt hyfsat.
Du kan ha en kass blandningsventil som har fastnat så att den blandar in massor med kallvatten i varmvattnet kanske ? det är ju inte fråga om att dom kan gå sönder utan dom går alltid sönder för eller senare.
Enrörssystem är skit men oavsett det så har ju det inget med varmvattnet att göra.
Men jag vet inte riktigt varför du skulle ha problem med varmvatten, jag hur fullt användbart duschvatten även om panntempen hinner rasa ner på 45 grader vilket kan hända om någon börjar duscha när tempen är runt 60 grader i pannan, min brännare tar en bra stund på sig att starta men det är aldrig några problem med varmvatten.
Du har inte någon gammal värmeväxlare full med kalk eller dålig cirkulationspump till värmeväxlaren ?
Du borde inte ha några som helst problem med varmvatten, det är ändå 200 liter vatten i pannan och det är relativt hyfsat.
Du kan ha en kass blandningsventil som har fastnat så att den blandar in massor med kallvatten i varmvattnet kanske ? det är ju inte fråga om att dom kan gå sönder utan dom går alltid sönder för eller senare.
Enrörssystem är skit men oavsett det så har ju det inget med varmvattnet att göra.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Re: Vilken efekt?
Som micke säger så borde det inte vara några problem med 200 liter.Har du blandningsventil så kolla den, monterade in min när vi flyttade in och den höll i 9 år, ställ hysteresen lite högre på vintern ex 65-80 grader.
Mvh// Dave
Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring