Byta till elpanna?

Skriv svar
olle54
Fröträd

Byta till elpanna?

Inlägg av olle54 »

Mina grejer fungerar fortfarande och kan väl göra det ett tag till hoppas jag men man har ändå funderingar på den dag då det inte går längre. Hur är det med en modern elpanna idag. Är det ett dåligt val? Investeringen är ju inte så stor 30-40 000?. Finns väl inte så mycket som går sönder sen i en elpanna. Om man jämför med kostnaden för att installera en luft/vattenpump eller bergvärme tar det väl ett tag att räkna hem merkostnaden. Och man slipper bära pellets, sota mm. Rent och snyggt bör det bli oxå. Merkostnaden då? Ja hur mycket dyrare blir det jämfört med pellets?
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Byta till elpanna?

Inlägg av Eldvin »

Du kan ju sätta in en el kassett .Räkna sen ut hur många kWh huset drar x elpris.
perf
Entusiast!

Inlägg av perf »

Det blir väl i runda slängar dubbelt så dyrt med el som med pellets. Att tänka på är också om huset behöver en varm skorsten och lite drag för att må bra. Det går iofs att lösa med fläktar och avfuktare.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Har du aldrig övervägt en luft/vatten värmepump som ett alternativ?

Det framgår inte av din profil var i landet du bor. Hur väl en annan lösning fungerar påverkas ju av det.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
olle54
Fröträd

Inlägg av olle54 »

Jo det har jag men jag tror det blir ganska dyrt. Sen är jag också osäker på effekten eftersom jag har ett enrörs system till elementen. Vet inte om det blir tillräckligt med värme då. Bor i nordöstra skåne.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

I just Skåne är väl förutsättningarna som bäst för en luft/vattenvärmepump.

I förhållande till att bara köra en elpanna, så tror jag en värmepump skulle löna sig, även om ni (liksom vi) har enrörssystem som kräver en högre framledningstemperatur. Visst kommer elpatronen att få gå in när det blir riktigt kallt, men under för- och eftersäsong liksom under "vintrar" som denna kommer den ju att ge påtaglig besparing.

Kanske kan den installeras mot den panna ni har?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar