Hur vet man när det är dags att byta pelletsgivare? Självklart om den inte fungerar, men i mitt fall fungerar den fortfarande....-Ibland!
Min gamla Flex-A har tuffat på utan några större problem, men så plötsligt nu, den senaste veckan, har det börjat strula med gula givaren som känner av om det finns pellets i fallschaktet. En liten pellets blir ibland liggandes ovanpå givaren, som då inte släks = pellets matas inte fram och jag får avbrott. I instruktionen står det att denna givare ska vara justerad så att lampan tänds, när man har sin finger 5-7mm framför givaren. Min givare tändes långt innan, så då justerade jag den till 7mm. Resultatet blev åter driftstopp, men istället med en knökfull slang....
Instruktionen är enligt mitt tycke felaktigt skriven, för jag upptäckte att om givaren justeras till att tändas vid 7mm avstånd till ett finger, reagerar den nästan inte alls, om man håller en träpinne, med en pellets storlek, framför! Så då är det inte så konstigt att slangen blev full! Det borde stå att givaren ska justeras så att den tänds när man har en träpinne eller likanande (dock ej fingrar eller metall i närheten...) 5-7mm framför den!
Nu har jag testat det, samt lagt en pellets ovanpå givaren, med släkt givare som resultat. Få se om det fungerar....
Frågan är hur en "trasig eller halvtrasig givare" visar sig? Går den sönder helt på en gång, eller kan den börja bli dålig, för att sedan helt sluta fungera? Hur visar detta sig?
Det är ju ganska märkligt att detta fel bara dyker upp, utan att något ändrats. Ingen har justerat giveran, innan felet uppstod. Jag har samma pellets, i samma storlek osv. Varför blir det driftsstopp nu, trots att inga förutsättningar ändrats? -Förutom då om givaren skulle vara "halvtrasig..."
Tacksam för era erfarenheter kring detta!

Hälsningar
Johanna