Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av leo_zvar »

Vill bara dela med mig information om hur viktigt det är med framledningstemperatur...

Finns mycket pengar att spara in på de då det tog mig över 6 månader att förstå hur mitt system funger.
Tyckte att jag förbrukade enormt mycket pellets oavsett temperatur ute.

Igår tog jag tag i saken& mätte vilotiden för pannan.

Tidigare har jag skickat ut 60-70 grader ut till framledningen och brännaren har knappt vilat något.

Såhär såg det ut för mig vid olika temperaturer och som ni ser så kan man spara rn rejäl slant på att inte bara skicka ut onödig mycket värme till framledningen.

Jag har 14 stycken element i huset/sangisvilla byggd -82 och en gammal albin kombipanna med 170 liters acctank med en Janfire Flex-A.

Yttertemp -0,1
Panntemp +80
Start brännare +70
Vilotid 1,11h
Framledningstemp +40
Returledning +37
Innertemp ?
—————
Yttertemp -0,1
Panntemp +80
Start brännare +70
Vilotid 0,16h
Framledningstemp +55
Returledning +52
Innertemp ?
—————
Yttertemp -0,1
Panntemp +80
Start brännare +70
Vilotid 0,42h
Framledningstemp +45
Returledning +42
Innertemp 21,9

—————
Detta är väl inte direkt någon raketforskning men jag hade inte en susning om att det skiljer så mycket i tid
Janfire Flex-A
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av d_anders »

Jag tror inte att det är någon jättestor skillnad förutsatt att du inte har rören utanpå huset. Man måste mäta under lång tid och ha full koll på innertemp, yttertemp och inte minst vind.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av leo_zvar »

Det är en enorm skillnad, som du ser så är returtemperaturen låg då mina ledningar går inne i huset har en diff på 3 grader mellan till och retur oavsett temeperatur ute, det sistnämda är dagens innertemperatur och inställning vilket är svårt stt mäta under några timmar därför jag inte har kunnat skriva innertempen på de övriga mätningarna.


Tiden och tempen säger en heldel.
Janfire Flex-A
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av micke_932 »

Det skiljer inte så mycket i tid.

Utan någon angiven innertemperatur förstår jag inte hur du kan dra några som helst slutsatser av det hela ?

Har du termostater eller inte ? utan termostater så blir skillnaden givetvis stor.

Att du skulle ha 71 respektive 16 minuters vilotid i dom två första exemplen utan att någon använt varmvatten till något annat är väl i stort sett helt orimligt, 37/40 eller 52/55 har ingen större betydelse, avgiven värme är ungefär samma.

Men om tempgivaren/termostaten sitter på "fel" plats i pannan så kan givetvis skillnaden bli väldigt stor men det har ju egentligen ingen som helst praktisk betydelse för förbrukningen.

Om du har 3 graders skillnad mellan framl./retur så är ju avgiven värme "ungefär" samma, skillnaden är inte stor om det är 40,50 eller 60 grader på framledningen, förlusten är ungefär lika i alla fall (lite mer vid högre temp, men mycket liten skillnad).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av leo_zvar »

innan ni säger något, testa själv så får ni se.
det finns en anledning till varför det finns automatiska shuntar som reglerar uttemperaturen med inomhusgivare eller utomhus.


vi har haft 0 gradigt i flera dagar nu, jag har shuntat ut 60-70 grader till elementen "som har termostater" och är inställt på 23 grader.

Under 1 dygn så har jag haft världens grop i mitt månadsförråd.
denna natt knappt synbart. detta är tackvare vilotiden/underhållselden som brännaren har,MEN detta är under förutsättning att det är kring 0 grader.

detta test var under exakt samma förhållanden direkt efter varandra enda skillnaden var att jag ändrade uttempen op shunten.


så tiden säger en heldel..somsagt testa själv.

att tillägga är att jag ökade cirkulationspumpen till 3ans läge och använder mig av TK1A digitala termostat http://www.ekontroll.com/product.html/tk1a

Direktcitering borttagen, använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator
Janfire Flex-A
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av micke_932 »

Jag har provat, jag har kört men manuell shunt och element utan termostater i 8 år innan jag satte dit en shuntautomatik, (jag reser en del och då är det trevligt med shuntautomatik, börjar nog bli gammal).

Det spar lite med shuntautomatiken, har inte kört mer än en månad ännu så jag har ingen bra statistik, men skillnaden är mycket liten (under förutsättning att man är hemma och kan ändra shunten om utevädret ändrar sig mycket givetvis), med termostater är skillnaden ännu mindre.

Rören sitter inne i huset, värmen som avges där kommer huset tillgodo hur du ens vrider på det.

Sätt tillbaka pumpen på 1:an, den är oftast redan överdimensionerad som det är, kör på så låg hastighet det går utan att det försämrar.

Om du släpper ut vatten med temp x och returen är x-3 grader så har det ingen större betydelse vilken temp det är eftersom överskottet går tillbaka till pannan, 3 grader är alltid 3 grader MEN om termostaten/tempgivaren sitter på konstig plats så kan inställning på cirk. pump och returtempen ställa till det så att det lokalt är annan temp där vilket kan påverka gångtid/vilotid en hel del, men detta har inget på framledningstempen i sig att göra.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av Icecap »

leo_zvar: De fysikaliska regler är:
* Vid konstant utetemperatur & konstant innetemperatur samt att utetemperaturen är lägre än innetemperaturen är det en värmeförlust på X Watt!
* Det är fullständigt likgiltigt om den tillförde energin (X Watt) tillförs med 80°C eller 40°C i tillöpstemperatur så länge den kan ge effekten som behövs.

Alltså kan en ändring av framlöpstemperaturen inte spara eller kosta på detta sätt! Det är helt enkelt inte fysisk möjligt!

MEN - har man förluster pga. rörsystemets dragning kan man såklart minska dessa vid att shunta ut precis så mycket som behövs.

Så i din mätning är det en okänd variabel som ställer till det och av besparingshänsyn kan det vara intressant att hitta den.

Sedan är en 170 l tank inte en ackumulatortank men däremot en tekniktank.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av leo_zvar »

Kan du förklara för mig då HUR jag kan få sån stor skillnad på vilotiden/underhållselden samt förbrukningen på pannan genom Att ändra på shunten, min termostat sitter i dykrör på pannan så den sitter inte fel då den andra tempgivaren visar likadant.

Det säger sig själv att ju längre vilotiden är desto mindre pellets går åt för att den är inställd på att starta vid 70 & sluta vid 80 grader.
Janfire Flex-A
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av danei »

En förändring från 8 till 66minuter uppehåll kan inte bero på att du tar ut mindre energi. Men den lägre temperaturen kan medföra en skiktning i tanken som får termostaten att reagera senare.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av ronald »

Det som går att spara dollars på är när man sänker innetempen .typ från 23 C till 21 C..Då gör du en vinst på ca10%... Inget nytt som sagt..Men med stor förbrukning blir det ju lite ... :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av Icecap »

Det är väl knappast jag som ska förklara hur du lyckas bryter mot fysikens lagar, det är du!

Vill du spara är en sänkning av innetemperaturen en väg, en annan är att optimera systemet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av leo_zvar »

Jag ska göra nya mätningar när jag kommer hem och återkommer med svar, men som det är nu så går det åt mindre pellets för mig och det är inte så svårt att räkna ut iomed vilotiden är längre
Janfire Flex-A
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av ragge2 »

leo_zvar skrev:
innan ni säger något, testa själv så får ni se.
det finns en anledning till varför det finns automatiska shuntar som reglerar uttemperaturen med inomhusgivare eller utomhus.

så tiden säger en heldel..somsagt testa själv.
Varför ska andra förstöra inställningarna och testa om du har gjort något vajsing.
Det finns en anledning till att allt man hört om värmepumpar inte direkt kan översättas till pelletseldning.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av danei »

om vilotiden blir längre på grund av skiktning blir även gångtiden längre. Längre gångtider brukar vara ett sätt att få upp verkningsgraden lite. Så det kan medföra en liten besparing, men inte av den orsaken du verkar tro.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Framledningstemperatur/manuell shunt besparing

Inlägg av Jakob »

Ett optimerat system har alltid minimal framledningstemp. Att ledningarna går "inne" i huset är ju klen tröst en solig (men kall dag) dag där alla termostater stänger fullt men shunten öser ut värme. Den övervärme som då går ut i huset via ledningarna får man aldrig igen. Därför anser jag att shuntautomatik med innegivare (som komplement till utegivare eller ensam) är smartast.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar