Hjälp en ny pelletseldare!

Stolpskott
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 15 nov, 2013 21:59

Hjälp en ny pelletseldare!

Inlägg av Stolpskott »

Hej

Har nyligen köpt ett hus i 2 plan ca 119 kvm plus källare
Eldar med pellets men om sanningen ska fram så är det enda jag förstår är vart man fyller på pellets.

Har:
CTC2200
Viking bio

Vet inte vad någon av komponenterna är, hur de används eller vad som skall göras förutom att man måste fylla på pellets ibland.

Vad har jag?
Är det bra saker?
Hur funkar det?
Osv

Har 2 stora tankar, men de verkar ej användas?
Vad ska man hålla koll på?
Ska man tömma någon aska, var, när, hur?
Osv

Vet att det var många frågor men är tacksam för all info och hjälp!

Har googlat och läst massor men det är helt obegripligt för mig!
Viking Bio
Ctc 2200
110kvm fördelat på 2 plan + ouppvärmd källare på 55 kvm
Byggt 1940, 3 glasfönster och 45 mm isolering.
Blåsigt läge strax norr om Göteborg
Stolpskott
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 15 nov, 2013 21:59

Re: Hjälp en ny pelletseldare!

Inlägg av Stolpskott »

Kan man ej bifoga bilder?

Sitter med en ipad. Men kanske måste ha en dator?
Viking Bio
Ctc 2200
110kvm fördelat på 2 plan + ouppvärmd källare på 55 kvm
Byggt 1940, 3 glasfönster och 45 mm isolering.
Blåsigt läge strax norr om Göteborg
Stolpskott
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 15 nov, 2013 21:59

Re: Hjälp en ny pelletseldare!

Inlägg av Stolpskott »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Om ni tänkar att: karln är idiot! Så har ni rätt, förklara som om jag vore ett barn.
Någon bil otydlig? Säg till och jag fixar ny!

Tacksam för alla svar!
Bästa är kanske att ta hem en vvs:are som får peka och förklara?
Viking Bio
Ctc 2200
110kvm fördelat på 2 plan + ouppvärmd källare på 55 kvm
Byggt 1940, 3 glasfönster och 45 mm isolering.
Blåsigt läge strax norr om Göteborg
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hjälp en ny pelletseldare!

Inlägg av nyman »

CTC2200 är egentligen en omodern underförbränd vedpanna på den västra sidan och en CTC1100 med 9 turbulatorer på den högra sidan. Vid pelletseldning använder du bara den högra sidan och tankarna ska vara bortkopplade. Varmvatten till kranarna framställs med en värmeväxlare som går igång så fort en kran öppnas.
http://www.ctcvarme.se/web/Sok/Helprodu ... 0-185.aspx
Ladda ned .pdf filen.
Brännaren ska rengöras minst varje vecka vid eldning på vintern och då rengörs förbränningsutrymmet i pannan också. Troligen kan du öppna pannluckan när du tagit bort brännaren.
En fyrkantig lucka ovanpå den högra delen av pannan öppnas, turbulatorerna som sitter i de fyrkantiga rören dras ut allting rengörs och återmonteras.

Bild tre visar tv. cirkulationspump, framledningstemperatur och under grundfospumpen sitter shunten.
Bakom grundfospumpen skymtar den lilla dragbegränsaren Tigex 25.
Vredet th. med V och K är inställning av maximal varmvattentemperatur.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stolpskott
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 15 nov, 2013 21:59

Re: Hjälp en ny pelletseldare!

Inlägg av Stolpskott »

Tack för ett utförligt svar!

Några frågor på dina svar;

När jag gör rent brännaren antar jag att den skall stängas av, hur lång tid skall man vänta? Antar att den är rätt varm.

Göra rent innebär: diskborste, vatten och stålull eller dammsuga och skrapa lite?

Vad gör/är turbulatorer? Google gav inget.

Hur ska egentligen shunten stå? Har termostater på elementen, står nu på 1 av 9 och det är ca 2-10 grader ute och 22 inne.

Dragbegränsar, pump mm, är det nått som skall pillas på eller är det sånt man ska hålla fingrarna borta från?
Viking Bio
Ctc 2200
110kvm fördelat på 2 plan + ouppvärmd källare på 55 kvm
Byggt 1940, 3 glasfönster och 45 mm isolering.
Blåsigt läge strax norr om Göteborg
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hjälp en ny pelletseldare!

Inlägg av nyman »

Tuberna (de fyrkantiga rören) drar man med en viska. Finns kanske på Clasohlson.
Förbränningsrummet får man ta ur askan med vad som passar. Behöver inte bli glänsande rent.
Brännarröret ska rengöras men akta så att inte rostret kommer ur läge.
Turbulatorerna hindrar att värmen går rakt ut i skorstenen och ökar effektiviteten hos pannan.

Shunten ska inte stå högre än att värmen räcker till åt elementen. Blir det kallare ute får man öka.

Dragbegränsaren ska stå på ungefär 10 Pa med den brännaren. Det innebär att motvikten ska vara 20mm ut från märket på balans axeln. Förmodligen är den rätt inställd redan
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stolpskott
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 15 nov, 2013 21:59

Re: Hjälp en ny pelletseldare!

Inlägg av Stolpskott »

Tack för svaren!
Känner mig lite klokare. Pannan har gått ca 10 dagar nu utan rengöring.
Måste mao ner idag och testa.

Räcker det att stänga av den och börja direkt, tänker att det är tryck någonstans och man blir skållad med ånga eller liknande.
Kanske bättre att vänta några timmar?
Fast då har man ju ingen värme i huset.
Inga problem nu men om det är -20 så blir det kallt fort.
Viking Bio
Ctc 2200
110kvm fördelat på 2 plan + ouppvärmd källare på 55 kvm
Byggt 1940, 3 glasfönster och 45 mm isolering.
Blåsigt läge strax norr om Göteborg
andreas.p85
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 10 okt, 2012 15:04
Ort: Falun

Re: Hjälp en ny pelletseldare!

Inlägg av andreas.p85 »

Hej jag har också en ctc2200 fast har en ecotec a4 i min, jag stänger av brännaren på kvällen innan jag ska sota och slår på elpatronerna i pannan så jag inte blir utan värme eller varmvatten. Då brukar det inte vara nån glöd kvar o brännaren är kall o lätt att göra ren, skottar ur eldstaden med en liten spade o dammsuger sen alltihop med en asksug från biltema. Kom ihåg att skaffa en plåthink med lock till askan, absolut ingen plasthink!
CTC 2200 Trio-00, Ecotec Bioline 20, Tigex 25,Thermomatic cbj, Mafa mini, Neova 8mm
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Hjälp en ny pelletseldare!

Inlägg av msh16 »

Står brännaren stilla så kan du stänga av strömmen och ta bort brännaren. Röret är varmt men kallnar snart medan du tömmer pannan på aska. Lägg askan i en plåthink då plast kan börja brinna.
Vattnet finns inuti pannan och kommer inte ut.
Pannan ska aldrig kallna utan hållas vid en temperatur på 70-85 grader ungefär.
Du behöver inte vänta någonting utan kan ta ut brännaren direkt. Skrapar ut askan gör man med verktyg och inte med bara händena så det gör ingenting om askan och plåten är varm.
Finns det inga rengöringsverktyg från förra ägaren?
Ladda ned handboken också värmebaronen.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Stolpskott
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 15 nov, 2013 21:59

Re: Hjälp en ny pelletseldare!

Inlägg av Stolpskott »

Har nu sotat pannan för första gången.
Gick bättre än jag trodde, när jag vred ur brännaren från pannan var det en hel del aska, kanske 3-4 liter, men det var inte mycket i röret till brännaren. Kanske 1 dl.
Hittade en hel del verktyg bakom pannan, bla en stång med en halvcirkel på som passade kanon i röret till brännaren.

Öppnade också luckan ovanpå pannan och dammsög lite, fanns typ ingenting där.

Hur ofta ska man göra denna operation?
En vän till mig påstod att det skall göras morgon och kväll. Känns ofta men kanske måste man det?

Tog också ut den perforerade plåtbiten, rostare tror jag den hette enligt handboken. Den såg ut att vara i halvdåligt skick, mycket fastbränt och så. Kan man rengöra och skrapa den eller är det bra med lite "yta" på den.
Hur ofta byter man denna? Kostnad?

Något annat man ska tänka på?

Pannan har nu gått i ca 15-20 min. Stannade vid ca 75-76 grader. Rökgastempen ca 175.
Viking Bio
Ctc 2200
110kvm fördelat på 2 plan + ouppvärmd källare på 55 kvm
Byggt 1940, 3 glasfönster och 45 mm isolering.
Blåsigt läge strax norr om Göteborg
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Hjälp en ny pelletseldare!

Inlägg av micke_932 »

Det är ju lite trevligare att stänga av brännaren och vänta nån halvtimme eller så så svalnar prylarna lite.

På vintern kan det nog behövas en gång i veckan, på sommaren om du kör med brännaren då så behövs det inte sotas så ofta, det skiljer från panna till panna (och även brännare till viss del också), prova att gör det efter en vecka så ser du om det behövs eller inte, du lär dig rätt snabbt.

Det får inte bli för mycket aska i pannan.

Roster kan ätas upp efter ett tag på en del brännare och även lite beroende på hur hög effekt dom går på, finns att köpa om det blir för dåligt, vet ej pris.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Stolpskott
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 15 nov, 2013 21:59

Re: Hjälp en ny pelletseldare!

Inlägg av Stolpskott »

Jag stängde av brännaren, gick upp och bytte 2 eluttag och drack kaffe sen gick jag ner. Kanske tog 30 minuter och inget var jättevarmt så det var nog lagom.

Jäkla bra forum det här. Snabba och utförliga svar. Inte bara: googla så hittar du utan folk engagerar sig verkligen!
Viking Bio
Ctc 2200
110kvm fördelat på 2 plan + ouppvärmd källare på 55 kvm
Byggt 1940, 3 glasfönster och 45 mm isolering.
Blåsigt läge strax norr om Göteborg
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp en ny pelletseldare!

Inlägg av Stegatorparn »

Stolpskott skrev: Tog också ut den perforerade plåtbiten, rostare tror jag den hette enligt handboken. Den såg ut att vara i halvdåligt skick, mycket fastbränt och så. Kan man rengöra och skrapa den eller är det bra med lite "yta" på den.
Hur ofta byter man denna? Kostnad?
Rostret gör du rent med en stålborste. Det är viktigt att luftspalten mellan gälarna inte sätts igen.
Ett roster håller 1-2 år beroende på brännarens inställning och kostar c:a 350-400 kr.
Finns billigare piratkopior på Blocket.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Hjälp en ny pelletseldare!

Inlägg av rod02 »

Jag har en trådlös stektermometer som ger en fingervisning om panntempen(givaren placerad på varmaste synliga röret). Då vet jag om den nyss gått eller om det är läge för uraskning. Jag har även en trådlös snabbtelefonanl så jag kan höra den.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Hjälp en ny pelletseldare!

Inlägg av msh16 »

Du tog väl aldrig ur de 9 turbulatorerna som sitter under luckan ovanpå pannan och rendrog de 9 tuberna?
Kanske räcker att göra det varannan vecka eller vad säger ctc1100 ägarna.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar