vår första vinter på intågande.

Skriv svar
Bjerns
Gallringsobjekt

vår första vinter på intågande.

Inlägg av Bjerns »

Nu börjar första vinterna anlända i vårt hus, så nu är det mycket pill för att hitta de optimala inställningarna för oss i uppvärmningen. Och tro mig, jag pillar och pillar, men blir inte helt klok på resultaten. :lol:

Jag kör en albin trio med janfire flex-a brännare. på pannan sitter en ESBE 4-vägs shunt. huset är byggt 1935 men som jag uppfattat det har bra komfort och isolering. Det är ett 1½plans hus med källare, där vart plan är ca 80kvm. Radiatorerna och värmeledningarna är av gammal tappning, dvs radiatorer man inte ger sig själv på att lyfta, och värmeledningar av grov dimension. Jag håller nu på att lägga in vattenburen golvvärme i hallen som kommer styras av separat shuntfördelare och circpump.
pumlan på vinden är bortkopplad, och det är monterat en såndär modern röd bredvid pannan.

Min första fråga, gäller justeringen av shunten på pannan.
Det är som sagt en ESBE 4-vägs shuntventil, men jag blir inte klok på matartempen ut från den.
enligt info på deras hemsida så menar ställskalan 1-10 blandningen i % 1=10%varmvatten från pannan, 2=20% 3=30% osv osv.
Men, nu är jag nere med justeringen på 0,5, och trots detta varierar matartempen mellan 26-42c. Ska det vara så eller är något galet? jag hade gärna önskat ligga på 30-35c, det har varit ett lämpligt klimat inne med den tempen känns det som. Det känns som att matartempen inte ska variera så mycket då jag ställt shunten så lågt, kan det blivit luft i systemet någonstans sen jag tömde pannan och kopplade in anslutnignen för golvvärmen? alla element är luftade samt ventilen högst upp på pannan.
Eller får man leva med dessa variationer med en manuell shunt?

nästa fråga, det finns ju 2st spjäll på albin pannan där man kan ändra rökvägarna antar jag, skall dessa vara öppna eller stängda när jag eldar med pellets? de var öppna när vi flyttade in, och damen som bodde här före hade ingen aning om något, hon fyllde bara på pellets och sotade ur. :D

Kan man själv optimera förbränningen på något sätt? brännaren justerade in vid montering 2006, är det något som behöver göras löpande för att hålla ekonomin optimerad?

Sen en almänn fråga, där det varken finns rätt eller fel, rekommenderar ni 6 eller 8 mm pellats, och varför? :D

Tack på förhand!

/Björn
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: vår första vinter på intågande.

Inlägg av Roli »

Vill du ha ut en konstant temperatur från shunten så bör du montera en shuntautomatik, som via motor justerar shunten kontinuerligt. Annars kommer ut temperaturen att variera precis som du har upptäckt. Detta pga att temperaturen ändras i pannan under tiden mellan brännarens start och stopp.

Hur spjällen skall vara inställda kan jag inte då jag inget vet om den pannan. Men man brukar rekomendera så länga rökvägar som möjligt för att få ut så mycket energi som möjligt ur rökgaserna. Men det beror också lite på hur varma de är när de går ur pannan. Man vill ju inte ha "för" kalla gaser ut i skorstenen heller....

När det gäller pellets dimensionen så kan man ha vilket som, men brännaren måste vara injusterad för den dimension som man väljer att köra på. Detta eftersom brännarna matar volym och inte vikt in till förbränningen. Vanligtvis brukar det vara lättare att få tag på 8 mm pellets, dessutom brukar den ha ett bättre pris men det kan variera. Så välj det du kan få tag på till vetigt pris och justera in brännaren för denna dimension och kör sedan på det.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Bjerns
Gallringsobjekt

Inlägg av Bjerns »

Ok, jo jag anade som det när jag inte har någon automatik på shunten. Men det ska alltså vara möjligt att den matar ut 42c i ledningarna med shunten ställd på ca 0,5, dvs 5% varmvatten? Jag antar att ju varmare returledingen är ju högre blir matarledningen då det blandas mot det.

Någon rekomendation på shuntautomatik som är kompatibel med Esbes 4vägs?
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Den här vart jag rekomenderad till min ESBE 4 vägare

http://www.termoventiler.se/index.php?s ... omatic_cbj
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Den föreslagna automatiken i ovanstående inlägg fungerar alldeles utmärkt, har den själv på min bivalenta 4-vägsshunt. På den går det att välja om man vill ha utgående vattentemperatur styrd via innegivaren upp till ett maxvärde eller ha en konstant uttemperatur. Dessutom är den nog en av de billigaste som du kan köpa, kanske inte den snyggaste men det styr ju inte funktionen.....

Men vilken shuntautomatik som helst borde fungera oavsett om det är en 3-vägs eller 4-vägsshunt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Använd 8 mm pellets som det är tänkt och krångla inte till saker i onödan. Har du Jula i närheten så ligger priset där på 39kr/påse. Byggmax ger samma pris genom prisgarantin.
Kar du inga termostatventiler på elementen så är en termostatstyrning med innegivare billigaste åtgärden.
Hade inte Termomatic CJB slutat tillverkas? Säljs inte där den såldes förr. Nu finns det också trådlösa shuntstyrningar som kan skötas från bostaden.
Visst kan man optimera förbränningen. Brännaren bör justeras om varje gång man köper pellets men är enkelt gjort med moderna digitalstyrda brännare. Alla omkring där jag bor har bytt ut sina gamla trögjobbade brännare men jag kör vidare på gammalt ett tag till. :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Bjerns
Gallringsobjekt

Inlägg av Bjerns »

CJB:n verkar vara en utgående produkt, vilken är efterträdaren till denna?

Finns det någon hyffsad how to på injustering av janfire Flex-a?

Jag är rätt händig av mig så jag borde fixa det med lite riktmärken, såvida det inte behövs avancerad mätutrustning som en vanlig svensson har.
Ska iallafall ta och montera in en rökgastemp nu i veckan så jag har ett litet riktmärke där.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Thermomatic CBJ finns fortfarande här http://www.rinkabyror.se/artikel/thermo ... lersystem/
Ersättaren heter Thermomatic EC Home http://www.rinkabyror.se/artikel/thermomatic-ec-home/ och är några hundralappar dyrare. Den har dock lite fler finesser och möjligheter.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
janfrisk
Ungskog

Inlägg av janfrisk »

Vill även jag rekommendera CBJ'n!
Har själv en 4-vägs ESBE och första vintern var rätt jobbig med justering av radiator-termostater i alla rum samt skruvande på shunten. Det tycktes ibland räcka med att andas lite hårt på shuntvredet för att framtemperaturen skulle stiga med 15 grader.
Numer har jag CBJ med enbart innegivare på nedervåningen och alla radiatortermostater fullt öppna.
Livet är underbart! :D
Diom DT20K, Typ 6648, År 1988.
EP-18A (som sitter i oljedelen).
Themomatic CBJ shuntstyrning med innegivare.
Tigex 25 dragbegränsare. 9m skorsten med stålrörsinsats.
135 + 40 m² (2 plan + källare).
Byggt 1935. Utbyggt 1975 och 2011.
Bjerns
Gallringsobjekt

Inlägg av Bjerns »

Det där övertygade mig Janfrisk, det är exakt så jag upplevt det, det räcker i mitt fall att jag tittar lite hårt på shunten så ökar matartempen med ca 15c :lol:
Det blir CBJ jakt nu!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

När vi flyttade in i vårt hus fanns det varken shuntstyrnign eller radiatortermostater. Jag installerade termostater innan första vintern. Det tycker jag att funkade bra, jag körde med en manuell shunt och termostater på elementen i 2 eller 3 år. Det var inget problem med det alls, jag justerade kanske termostaterna lite vid kraftiga väderomslag, men annars tar de variationerna både i framledningstemperatur och värmebehov på ett bra sätt. Sedan bytte jag panna för att få en panna som är mer lättsotad, och då följde det med en shuntstyrning. Nu kör jag med utegivare och radiator termostater, men även i efterhand tycker jag att vinnsten är begränsad. Jag skulle inte investerat i shuntstyrning om det handlat om nypriser. Men det förutsätter ju att man har fungerande radiatortermostater.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Ja har du radiatortermostater är shuntstyrning rätt bortkastat. Däremot måste du ha en särskild shuntstyrning till golvvärmen som du kopplade in. Golvvärme jobbar med lägre temperaturer.
Skulle jag skaffa en ny shuntstyrning så blev det helt klart en trådlös.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar