Jag kör en albin trio med janfire flex-a brännare. på pannan sitter en ESBE 4-vägs shunt. huset är byggt 1935 men som jag uppfattat det har bra komfort och isolering. Det är ett 1½plans hus med källare, där vart plan är ca 80kvm. Radiatorerna och värmeledningarna är av gammal tappning, dvs radiatorer man inte ger sig själv på att lyfta, och värmeledningar av grov dimension. Jag håller nu på att lägga in vattenburen golvvärme i hallen som kommer styras av separat shuntfördelare och circpump.
pumlan på vinden är bortkopplad, och det är monterat en såndär modern röd bredvid pannan.
Min första fråga, gäller justeringen av shunten på pannan.
Det är som sagt en ESBE 4-vägs shuntventil, men jag blir inte klok på matartempen ut från den.
enligt info på deras hemsida så menar ställskalan 1-10 blandningen i % 1=10%varmvatten från pannan, 2=20% 3=30% osv osv.
Men, nu är jag nere med justeringen på 0,5, och trots detta varierar matartempen mellan 26-42c. Ska det vara så eller är något galet? jag hade gärna önskat ligga på 30-35c, det har varit ett lämpligt klimat inne med den tempen känns det som. Det känns som att matartempen inte ska variera så mycket då jag ställt shunten så lågt, kan det blivit luft i systemet någonstans sen jag tömde pannan och kopplade in anslutnignen för golvvärmen? alla element är luftade samt ventilen högst upp på pannan.
Eller får man leva med dessa variationer med en manuell shunt?
nästa fråga, det finns ju 2st spjäll på albin pannan där man kan ändra rökvägarna antar jag, skall dessa vara öppna eller stängda när jag eldar med pellets? de var öppna när vi flyttade in, och damen som bodde här före hade ingen aning om något, hon fyllde bara på pellets och sotade ur.

Kan man själv optimera förbränningen på något sätt? brännaren justerade in vid montering 2006, är det något som behöver göras löpande för att hålla ekonomin optimerad?
Sen en almänn fråga, där det varken finns rätt eller fel, rekommenderar ni 6 eller 8 mm pellats, och varför?

Tack på förhand!
/Björn